TOP

E-commerce in Europa groeit dit jaar met 17,2 procent

Voor 2014 wordt in Europa een online groei van 17,2 procent verwacht. Dat voorspelden experts tijdens het Global E-Commerce Summit in Barcelona.

In 2013 werd er in Europa online voor 363 miljard euro aan goederen en diensten verkocht. Dat is 16,3 procent meer dan in 2012. Iets meer dan twee procent van de totale Europese handel vindt zijn oorsprong in e-commerce. Het overgrote deel van de handel vindt dus nog steeds ‘offline’ plaats. De Europese e-commercesector biedt werkgelegenheid aan ruim twee miljoen mensen bij circa 650.000 webshops.

Nederland

De online bestedingen in Nederland groeiden in 2013 met 8,5 procent naar totaal 10,6 miljard euro.  Het aandeel van online ten opzichte van het geheel bedraagt in ons land 4,2 procent. De Nederlandse groei is relatief dus kleiner dan die in Europa. Wel maakt online in ons land al een groter deel uit van het geheel. Eind 2013 waren er circa 45.000 webwinkels in Nederland.

Verwachting

Verwacht wordt dat de online omzetten in Europa tegen eind 2016 zullen verdubbelen, en zullen verdrievoudigen in 2020. Lees ook: zo shopt de consument in 2020. Voor 2014 wordt een Europese online groei van 17,2 procent verwacht. Totaal zal dit jaar 425 miljard euro worden uitgegeven aan online. De bestedingen in landen buiten de Europese Unie, zoals Rusland, groeien nog relatief harder dan landen ín de Unie.

Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk

Het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk zijn samen goed voor een ruime meerderheid van de Europese online bestedingen. Nederland is het vijfde land met de grootste online omzet.  

europa download

Genoemde cijfers zijn tot stand gekomen in samenwerking met belangenverenigingen en GfK, en werden presenteerd tijdens het Global E-Commerce Summit in Barcelona. Hier won Bol.com een belangrijke Europese e-commerce award.

Lees ook:

* Wie is de beste crosschannel-retailer van Europa?
* Zó gaat Europa om met social media
* Wie is de meest waardevolle retailer van Europa?