TOP

Mart Visser ontwerpt voor volle vrouwen en kinderen

Mart Visser tijdens het Legal Fashion Event bij Kennedy Van der Laan over zijn carrière in de mode. “Ik overweeg een grote maten-lijn voor V&D. Een kinderkledinglijn komt er sowieso."

Bijna 100 leden van de LinkedIn-groep Legal Women zijn dinsdag 17 juni aanwezig tijdens de Fashion Session bij advocatenkantoor Kennedy Van der Laan. Wat hebben juristen en mode met elkaar te maken? En wat kwam Mart Visser er doen?

Birkin’s en krokodillen                                   

Partners Eva Knipschild en Maarten Schut zijn verantwoordelijk voor de mode-clientèle van het kantoor, dat is opgericht door burgemeester Eberhard van der Laan. Onder andere Hermès, Marlies Dekkers en Victoria’s Secret maken onderdeel uit van de portefeuille. De advocaten leggen de groep uit waar je aan moet denken bij de combinatie van legal en fashion. Voor Hermès treedt Schut bijvoorbeeld op tegen namaak-Birkin’s. Knipschild was betrokken bij de doorstart van Marlies Dekkers. Maar reclames van Mexx, merkrechten van Victoria’s Secret en de krokodilletjes van Lacoste worden eveneens door de advocaten behandeld.

Concurrentie

Ook Mart Visser illustreert aan het begin van zijn verhaal direct waarom je juridische zaken in de mode goed moet regelen. “Bij een fabriek in Shanghai, waar we knitwear lieten maken, werd ons gevraagd of we even het werk van de concurrent wilden bekijken, die daar blijkbaar ook kleding liet maken. We mochten zelfs de paspop van de concurrent opmeten. Dat kan toch niet?” Maak dus vooral goede afspraken met je fabriek. Overigens was Kennedy Van der Laan het kantoor dat Visser 22 jaar geleden hielp met het opzetten van zijn bedrijf.

Couture

De 45-jarige couturier werkt momenteel aan zijn nieuwe collectie, die in september zal worden gepresenteerd. “Al mijn schetsen worden eerst in katoen gemaakt. Dan passen we alles door op het huismodel en kijk ik wat er goed is en wat er anders moet.” Zijn inspiratie haalt hij uit kleine dingen, zoals een glas water of een gordijn. “Ik doe eigenlijk maar gewoon. Maar je moet wij weer geen juridisch document laten opstellen”, zegt Visser. Als een klant na een show iets wil bestellen kan dat volgens hem in zes weken. “Al kunnen we het in vijf weken hoor!” De ontwerper ziet een bodyscan in de modebranche wel zitten. “Ideaal voor maatwerk.” Zelf draagt Visser een pak van Suit Supply.

fashion session KvdL

Commercieel

Naast couture ontwerpt Visser ook al jaren bedrijfskleding én zijn collectie voor warenhuis V&D. KLM-stewardessen liepen jaren in zijn pakjes. Een advocaat uit het publiek vraagt Visser hoe hij bij deze ‘nevenactiviteiten’ toch zijn signatuur kan behouden. Visser: “Mijn ontwerpen zijn grafisch, veel zwart-wit, hebben structuur, reliëf en symmetrie. Dit kan ik ook vertalen naar een goedkopere jas voor een V&D. Vooraf rekenen we uit hoeveel een kledingstuk mag gaan kosten. Dan bekijken we waar we het kunnen laten maken en welke stoffen en details we kunnen kiezen. Soms is het echt óf die mooie zakken, óf die leuke knoop.  Je wordt hier commerciëler van maar het is zó leerzaam!”

Strings en hakken

Een andere advocaat vraagt hoe Visser omgaat met de eigen voorkeuren van een klant, die zich door de ontwerper wil laten kleden. “Er voorzichtig omheen zwemmen totdat de klant van gedachten verandert. Niet iedereen kan een rok of broek hebben.” Een maatje meer hoeft volgens Visser echter geen probleem te zijn. “Het gaat om je uitstraling”, zegt hij. “Dus borsten vooruit, goeie string, goeie hakken en gaan!” Ook regelmatig naar de pedicure en de kapper geven een vrouw volgens Visser zelfvertrouwen. Het publiek knikt, maar vraagt zich af of dat ook tegen neerbuigende mannelijke collega’s werkt. “Vrouwen moeten verleiden!” vindt hij. “Een goede statement tas laat zien waar je staat in je werk.”

Leggings en bloemenprints

Wat Visser een echte fashion no-go vindt? “Ik ga niet zeggen dat je geen legging moet dragen, want ik heb prachtige leren leggings gezien. Bloemenprints daarentegen, daar heb ik gewoon echt niks mee.” Een tip van de ontwerper is dan ook om een passpiegel naast de voordeur te zetten, en te gaan shoppen met iemand die je er goed uit vindt zien. Ook hoeft mooie kleding echt niet gigantisch duur te zijn. Favoriet bij Visser zijn Vanilia en de jurkjes van Victoria Beckham. “Ze jat ze overal vandaan, maar ze zijn wel leuk.” In het hogere segment worden Dior, Lanvin en Haider Ackermann door de ontwerper bewonderd.

Toekomst

Visser is op dreef en verklapt tot slot nog een paar geheimpjes. Zo gaat hij een kinderkledinglijn voor V&D ontwerpen én exposeert hij dit najaar zijn kunst (Visser schildert, red.) in Amstelveen. Ook denkt de ontwerper na over een grote maten-collectie voor V&D.  Verder heeft Visser geen concrete toekomstplannen. “Carpe diem!”

Lees ook: Mart Visser wint Vrouw Award