TOP

GDS – International event for shoes & accessories 5 tot en met 7 september 2012

Op GDS - international event for shoes & accessories, presenteerden 879 exposanten uit 38 landen de trends en looks van het orderseizoen voorjaar/zomer 2013. Daarnaast stelden 360 exposanten op de parallel op het beursterrein plaatsvindende GLOBAL SHOES hun collecties tentoon.

Een hoogtepunt van GDS waren de verschillende evenementen en de talrijke prominenten. Naast de GDS-modeshows waren er dit keer nog twee evenementen in hal 2. Enerzijds onthulde de topkok Tim Mälzer voor de firma Snipe de eerste volledig composteerbare lederschoen die op traditionele wijze is vervaardigd. Anderzijds vierde het consortium Maestri Calzaturieri del Brenta haar 35-jarig jubileum met een eigen modeshow. Naast Tim Mälzer kon men op de beurs ook Bonnie Strange – als model van de openingsshow – en actrice Julia Dietze tegen het lijf lopen. Nina Bott was voor ART op de beurs aanwezig. En terwijl de extreme-sporter Joey Kelly op geloofwaardige wijze beschreef waarom men met de nieuwe loopzool ‘Bergal Flex 77’ beter kan bewegen, wist Daniela Katzenberger met haar Romika-collectie ondanks de zeer hoge hakken een geslaagde presentatie voor de pers te verzorgen.
“Samen met onze exposanten hebben we er gedurende de afgelopen jaren voor gezorgd dat de schoenenmode steeds meer een mediathema wordt. We zijn de enige schoenenbeurs die modeshows organiseert. Daardoor krijgen de nieuwe schoenenmodellen op televisie tegenwoordig net zoveel aandacht als de kleding tijdens een fashion week. Dat komt de gehele schoenenbranche ten goede,” aldus Kirstin Deutelmoser, projectleider van GDS en GLOBAL SHOES.

Sneaker belangrijkste trendthema
Bij een representatieve enquête onder de bezoekers van GDS is de sneaker als belangrijkste trend voor de komende zomer naar voren gekomen. Terwijl de bezoekers van buiten Duitsland een duidelijke voorkeur hadden voor de fashion sneaker, beoordeelden de Duitse handelaren de rol van de original sneaker en diens modieuze tegenhanger even groot. Een trend die ook belangrijk is, is die van de ‘colour accents’, waarbij kleuren, en dan met name neon, slechts geaccentueerd worden ingezet. De uitkomst van de vragen aan de handelaren over kleur, sluit hier goed bij aan: naast het obligatoire zwart zijn neutrale nude- en beigetinten de meest sterke kleuren van de komende zomer. Maar ook varianten van blauw, turkoois en rood zullen een rol spelen.
Een interessant verschil tussen Duitsland en de andere landen is dat de Duitse handelaren voor de komende zomer inzetten op poeder- en pasteltinten terwijl buitenlandse bezoekers van GDS kiezen voor de kleuren wit, groen en olijfnuances. Bij de keuze voor materiaal voeren, zoals te verwachten was, wederom gladleder en velours/nubuck de boventoon. Met de zomer in het vooruitzicht keert ook canvas terug. Verder is er een toegenomen vraag naar bedrukt of gestempeld materiaal. In Duitsland zullen vergeleken met het buitenland bovendien beduidend meer glitter- en effectmaterialen te zien zijn.

69% van de handelaren benutten GDS om voororders te plaatsen
Wat de enquête ook uitwees, is dat de stemming van de handelaren naar aanleiding van de uitverkoop van het voorjaar/zomerseizoen 2012 ingetogen was. De meeste handelaren gaven aan dat de zaken slechter liepen dan in de zomer van 2011 of hooguit hetzelfde niveau bereikten. Eenderde van de handelaren is van plan om met het oog op de economische situatie de ordervolumes voor het seizoen voorjaar/zomer 2013 te reduceren. Toch gaf nog steeds 69% van de handelaren aan een voororder te hebben geplaatst of te zullen plaatsen: Tijdens het evenement in maart was dit 65%.

APICCAPS en GLD lanceren internationaal handboek
Een noviteit: voor het eerst verschijnt het jaarboek van APICCAPS in samenwerking met GDS. In 2011 heeft de organisatie het jaarboek voor het eerst gepubliceerd, en daarmee de ontwikkeling van de huidige schoenenbranche in kaart gebracht.
“Sinds jaren analyseren en verzamelen we op gefundeerde wijze informatie over de wereldwijde schoenenbranche. Deze willen we gemeenschappelijk met GDS verder uitbouwen en het materiaal voor een nog groter vakpubliek toegankelijk maken,” aldus João Maia van het onderzoeksbureau van APICCAPS.

Goede bezoekerskwaliteit ondanks staking Lufthansa
GDS heeft haar positie als internationale beurs weten te bevestigen – ongeveer de helft van de bezoekers was afkomstig van buiten Duitsland. Er waren meer dan 100 landen vertegenwoordigd. Schoenen worden als uitbreiding van het assortiment ook steeds belangrijker voor de kledinghandel. GDS neemt steeds meer de positie van toonaangevende beurs in: dit keer zijn beduidend meer modehandelaren naar Düsseldorf gekomen dan in het verleden.
Door de landelijke staking van ‘UFO’, de organisatie voor cabinepersoneel, had Lufthansa op de laatste beursdag 141 verbindingen van en naar Düsseldorf geschrapt, wat de bezoekersaantallen van GDS sterk heeft beïnvloed. In totaal heeft de beurs meer dan 22.500 vakbezoekers mogen ontvangen waarvan het merendeel tot het topmanagement behoorde. Werner Matthias Dornscheidt, voorzitter van de directie van Messe Düsseldorf zei hierover: “De massale verhindering van het vliegverkeer maakte het niet alleen lastig voor onze exposanten om terug te vliegen na de laatste beursdag, maar heeft er helaas ook toe geleid dat vakhandelaren niet naar GDS konden komen om informatie te vergaren over de collecties. Het is meer dan jammer dat daardoor veel kansen om zaken te kunnen doen onbenut zijn gebleven. We zijn dan ook extra blij dat het aandeel van beslissers voor de inkoop op GDS onveranderd groot was.”

Uitspraken van exposanten op GDS
Heiner Terbuyken, directeur Gabor, over het Snipe 100-evenement:
“GDS was het perfecte platform voor de lancering van onze composteerbare schoen. We hebben voor het opzetten van de show veel ondersteuning van de beurs gekregen en het was de moeite waard: of het nu gaat om televisie, radio of dagbladen – overal is gesproken of geschreven over de Snipe 100 en Tim Mälzer.”

Carl-August Seibel, president van de Josef Seibel Holding GmbH over de Romika-PR-actie:
“Romika was al vóór het engagement van Daniela Katzenberger een zeer bekende naam. We wilden het merk echter afstoffen en dat is ons met deze it-girl goed gelukt. Ook zakelijk bezien is de collectie een waar succesverhaal. Vorig jaar was het voor ons al duidelijk dat een zo belangrijke lancering absoluut op GDS moest plaatsvinden. Hier komen alle grote en belangrijke handelaren. Bovendien vind ik het goed dat door de massale opkomst van de pers een evenement van de vakhandel ook buiten de branche meer bekendheid krijgt.”

Siro Bardon, president van het consortium Maestri Calzaturieri del Brenta zei het volgende over het jubileum:
“We zijn sinds 35 jaar als paviljoen op GDS aanwezig, daar Noord-Europa, en dan voornamelijk Duitsland, voor ons een heel belangrijke afzetmarkt is. Ik wil dan ook Messe Düsseldorf, en specifiek Kirstin Deutelmoser bedanken voor de ondersteuning gedurende de afgelopen jaren en voor de goede organisatie van onze modeshow.”