TOP

GfK: online schoenenverkoop fenomenaal gegroeid

De cijfers van onderzoeksbueau GfK liegen er niet om: 2011 was een minder jaar voor de modebranche. Het herenschoenensegment was daarop een uitzondering. Grote sprongen werden er vooral gemaakt in de online verkoop van schoenen.

De schoenenmarkt profiteerde van een omzetgroei van 4 procent van herenschoenen. Met name sneakers en sportschoenen voor heren deden het goed. Online groeide deze productgroep in bestedingen met maar liefst 80 procent.

De damesschoenen daalden licht, met -1 procent in zowel bestedingen als stuks en de kinderschoenen lieten een daling zien van -2 procent in bestedingen en -5 procent in paren.

+1 procent
De balans opmakend concludeert GfK dat er in 2011 +1 procent meer besteed werd aan schoenen dan in 2010. Er werden 48 miljoen paar schoenen gekocht voor een bedrag van  2,2 miljard euro.

Verschuiving
Niet iedereen heeft geprofiteerd van de groei. Er heeft een enorme verschuiving plaatsgevonden van offline naar online. “De ontwikkeling van de online schoenenmarkt blijft verbazen. In 2011 groeide het aandeel online bestedingen binnen de totale schoenenmarkt naar 8,8 procent , waarmee het aandeel online verkopen van schoenen al groter is geworden dan het aandeel wat online aan bovenmode wordt verkocht (8,5%),”aldus het GfK-rapport.

Zalando, Intreza en O’Moda
Het onderzoeksbueau ziet de marketingactiviteiten van onder andere Zalando, Intreza en O’Moda als aanjager van deze groei. Online steeg de verkoop van schoenen met 51 procent naar 2,6 miljoen euro, terwijl de bestedingen met maar liefst 58 procent groeiden.

Consument 
“Het is overduidelijk dat de Nederlandse consument eindelijk gewend is geraakt aan het online bestellen van schoenen. Al heeft dit niet geresulteerd in extra omzet, maar eerder in een verschuiving van het offline naar het online kanaal,” zo concludeert het GfK.