TOP

HBD-consumentenmonitor: mobiel winkelen in opmars

Steeds meer consumenten ontdekken het winkelen met een tablet of smartphone is. Van de bezitters van een tablet (zoals een iPad) blijkt 44 procent wel eens via dat apparaat bij een webwinkel te kopen. Dat blijkt uit de de HBD-consumentenmonitor.

Consumenten winkelen steeds vaker online en dat gebeurt nu nog vooral via de computer of laptop thuis. Volgens de HBD-consumentenmonitor, een maandelijkse internetenquête onder ruim 1000 Nederlanders van achttien jaar en ouder, is er een nieuwe trend te zien: mobiel winkelen. Het tablet is voor het mobiel winkelen het meest in trek.

Van de consumenten met een smartphone koopt ruim 13 procent wel eens online via deze mobiele telefoon.

Boodschappenlijstje
Hoe gebruikt de klant zijn smartphone of tablet? Om te beginnen voorafgaand aan een winkelbezoek, bijvoorbeeld om een boodschappenlijstje samen te stellen, het productaanbod of aanbiedingen te bekijken, kortingscoupons te verzamelen of de locatie van een winkel in de buurt op te zoeken. Ruim 60 procent van hen doet dat thuis, 56 procent overal waar het uitkomt, een kwart onderweg in de auto of trein en 14 procent in de winkelstraat.

Interactief winkelen 
Een kwart van de bezitters van een smartphone of tablet gebruikt deze weleens tijdens het winkelen: om bijvoorbeeld extra informatie op te zoeken over de ingrediënten, een review van een film te bekijken, prijsvergelijkingsites te bekijken of foto’s van het product te maken.

Dertig procent van de mensen met een tablet en/of een smartphone heeft applicaties (app’s) van winkels of winkelketens op zijn tablet of smartphone. Dat is 12 procent van alle volwassenen. De app van Albert Heijn (Appie) is de meest bekendste en meest gebruikte.

Van de mensen met een smartphone heeft 35 procent daarop een applicatie voor het scannen van barcodes van producten. Via scannen ziet men meteen wat over het product op internet te vinden is, zoals de prijs of een review over het artikel. Dit maakt het winkelen interactief.

QR-codes
Overigens maakt niet iedereen hier erg intensief gebruik van. Bijna de helft doet dat minder dan eens per maand, 6 procent gebruikt de app zeker elke week. Naast barcodes wordt steeds vaker gebruik gemaakt van QR-codes. Van de smartphone bezitters heeft 38 procent een applicatie voor het scannen van QR-codes op die smartphone.

Het nieuwe winkelen
Met het project ‘Het nieuwe winkelen in de binnenstad’ wil het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) winkeliers en hun medewerkers leren hoe zij als collectief sneller en beter kunnen inspelen op het veranderende koop- en winkelgedrag. Veenendaal is gekozen als pilotstad voor dit project, omdat alle partijen daar inzien dat het nieuwe winkelen kansen biedt. De samenwerkende partijen kijken onder meer naar hoe consumenten de verschillende kanalen gebruiken voor en tijdens hun winkelen.