TOP

Inretail: concentreer winkels in kansrijke plaatsen

Groeiende winkelleegstand en bevolkingsafname in krimpregio's tasten de leefbaarheid in dorpen en steden aan. Gemeenten en provincies moeten dit proces beter gaan begeleiden, zegt Inretail-voorzitter Jan Meerman

“Ze moeten regisseur worden van de gewenste veranderingen en daarvoor beleid ontwikkelen. Dat zal in plaatsen ook gaan leiden tot pijnlijke keuzes voor de detailhandel. Maar het is nodig. Concentreer winkels in kansrijke plaatsen. De overheid moet kaders en criteria maken en zo de markt stimuleren om in kansrijke projecten te investeren. Dat zal uiteindelijk leiden tot levendige koopcentra waar de consument graag komt,” aldus Inretail-voorzitter Jan Meerman tijdens een congres van het ministerie van Binnenlandse Zaken over beleid  voor zogenaamde krimp- en anticipeerregio’s.

Belangrijke rol
Volgens de brancheorganisatie maakt onderzoek duidelijk dat de detailhandel een zeer belangrijke rol speelt in regio’s die met bevolkingsafname kampen. Winkels kunnen ervoor zorgen dat de leefbaarheid overeind blijft. Winkels en winkelgebieden zijn ook pijlers voor het woon- en leefklimaat voor de inwoners, voor het vestigingsmilieu van overige bedrijven en voor werkgelegenheid. Juist in krimpgebieden is de detailhandel een belangrijke werkgever.

Pijnlijke keuzes
Omdat het onmogelijk is  om alle winkelgebieden in stand te houden, moeten er soms pijnlijke keuzes gemaakt worden. Volgens Inretail is er geen toekomst voor  buurt- en dorpscentra met een te kleine reikwijdte. Ook kleurloze winkelcentra in middelgrote steden hebben voor consumenten geen toegevoegde waarde, omdat er producten worden die ook via internet verkrijgbaar zijn.

Goed bereikbare winkelgebieden met een compleet aanbod hebben wel overlevingskansen. Maar dat plaatst bestuurders voor een dilemma, want ze moeten bepalen waar detailhandel wel gestimuleerd wordt en waar niet meer.

Samenwerking
Volgens Meerman zijn overheden niet koersvast als het om detailhandelsontwikkelingen gaat. Gemeenten en provincies  hebben geen ‘ruimtelijke structuurvisies op de detailhandel’. Ook ontbreken de bestemmingsplannen, waarin deze koers is door vertaald. Het beleid moet in samenwerking met alle partijen worden ontwikkeld en uitgevoerd.

Duidelijkheid
“De retail(vastgoed)markt heeft behoefte aan duidelijkheid over plaatsen waar detailhandel actief gestimuleerd wordt. Ook wil zij weten waar winkels gaan verdwijnen en hoe toenemende leegstand en dreigende verpaupering aangepakt worden. Herstructurering is nodig. De markt wil duidelijkheid en zekerheid waar investeringen rendement gaan opleveren. Uiteindelijk leidt doordacht beleid daarmee ook tot de gewenste aantrekkelijke winkelgebieden waar de consument graag komt en koopt,” aldus Inretail-voorzitter Jan Meerman.