TOP

Inretail en Gfk: lichte omzetplus schoenenbranche in 2e kwartaal 2013

Volgens cijfers van brancheorganisatie Inretail en onderzoeksbureau Gfk heeft de schoenenbranche in het tweede kwartaal van 2013 een omzetplus van 2,7 procent behaald. Na zes maanden loopt de branche gemiddeld nog 5,3 procent achter op vorig jaar.

In het tweede kwartaal verkochten vooral kinderschoenen goed. Dat leidde tot 14,5 procent omzetstijging in dit segment. Ook de omzetten in dames- en herenschoenen lagen 3,9 procent en 2 procent hoger dan in dezelfde periode in 2012.

Door teleurstellende omzetresultaten (-16%) in het eerste kwartaal noteert de branche na een half jaar een omzetachterstand van 5,3 procent vergeleken met vorig jaar.  

Volgens brancheorganisatie Inretail en onderzoeksbureau Gfk kwamen de verkopen in april 2013 goed op gang. Omdat in 2012 de verkopen in april ver achterbleven, was een omzetplus dit jaar  makkelijk te realiseren. Vooral dames- en herenschoenen verkochten goed.  

Het herenschoenensegmentnoteerde ook in mei 2013 meer omzet dan een jaar eerder. Door het natte en koude weer in mei  werd zomerschoeisel nauwelijks verkocht. Dat veranderde in juni toen de weersomstandigheden verbeterden.

Damesschoenen
De eerste zes maanden van dit jaar bleef de verkoop van damesschoenen met 6,1 procent het meest achter. Het herensegment beperkte de achterstand tot 2 procent.

De verkoop van kinderschoenen beleefde een enorme dip in het eerste kwartaal. Het kinderschoenensegment herstelde zich in het tweede kwartaal van 2013. Dat was echter onvoldoende om de opgelopen omzetachterstand te compenseren. Daardoor blijft de omzet na een half jaar nog op 4,8 procent achter op de eerste helft van 2012.

Druk op het midden
De 5,3 procent achterstand na zes maanden is een branchegemiddelde. De branche beslaat spelers die actief zijn in het laag, midden en hogere prijssegment. De spelers aan de onder- en bovenkant van de markt weten dicht in de buurt te blijven van het omzetniveau van 2012. Volgens brancheorganisatie Inretail en onderzoeksbureau Gfk ligt de druk ligt vooral op het middensegment.