TOP

Invito lanceert winnend ontwerp Shoe Design Challenge

De winnende ontwerpen van de Shoe Design Challenge van schoenenketen Invito zijn vanaf 19 mei verkrijgbaar.

De ontwerpen van winnaars Monique Schraven en Malou Fool zijn sinds deze week verkrijgbaar in de winkels en de webshop van Invito. Voor de twee beginnende schoenontwerpers is het een droom die uitkomt. Als winnaars van de eerste editie van de Shoe Design Challenge hebben ze een intensief leertraject gevolgd in samenwerking met Fashionclash, waarbij ze elk stadium van het productieproces onder handen hebben genomen.

Hoge hakken
Monique Schraven, vierdejaars student aan de Maastricht Acadamy of Fine Arts & Design, heeft het winnende damesmodel ontworpen: een klassieke pump met extra opzetstuk. Hiermee kan je de schoen in een handomdraai veranderen in een enkellaarsje. De winnares wil met dit model vrouwen inspireren om zich vrouwelijker te kleden. “Ik vind het belangrijk dat een vrouw zich echt vrouw voelt en ze elegant ten tonele durft te komen. Tegelijk wil ik dat ze ook een comfortabele dag kan hebben op hoge hakken”, zegt Schraven in een persbericht.

damesschoenen shoe design challenge

Moderne man
Malou Fool uit Voorburg is de ontwerpster van het winnende herenmodel. Ook zij heeft gebruik gemaakt van een opzetstuk. Het extra stuk wordt op de press studs gedrukt en bedekt de veters van de schoen met knopen of gespen. “Binnen mijn ontwerpen streef ik altijd naar moderniteit met een vleug van het verleden erin verwerkt. Mijn kleding moet draagbaar zijn voor het type man dat weet wat hij wil uitstralen en daarvoor moet dragen”, zegt Fool.

herenschoenen shoe design challenge

De Shoe Design Challenge
De ontwerpwedstrijd Shoe Design Challenge is in 2013 voor het eerst opgezet. Het initiatief komt van schoenenketen Invito,  stichting Fashionclash en Museum aan het Vrijthof. Het doel van de wedstrijd is het bevorderen van de ontwikkeling van nieuw modetalent. De jury van de eerste editie bestond uit independent designer & artist Bas Kosters, founders van Fashionclash Branko Popovic, Nawie Kuiper en Laurens Hamacher en Invito formatmanager Jasper den Hartog. Zij hebben de inzendingen beoordeeld op creativiteit, duurzaamheid en visie.