TOP

Laccio gaat ook aan retailers verkopen

Matthias van der Meulen startte drie jaar geleden zijn eigen monobrandstore in Zwolle met zijn eigen schoenenmerk dat nog nergens anders te vinden was: Laccio. Jaren lang verkocht hij de herenschoenen alleen via zijn eigen kanaal, maar na vraag van winkeliers gaat hij nu ook aan de retail verkopen.

Veel merken starten met het verkopen aan retailers voordat ze – als ze succes hebben –monobrandstores openen. Matthias van der Meulen pakte het drie jaar geleden heel anders aan. “Ik ben gaan kijken naar een gat in de markt”, vertelt hij aan Schoenvisie. In 2013 opende hij daarom Laccio in Zwolle, een winkel waar alleen het gelijknamige nieuwe herenschoenenmerk verkocht werd.

 

Na interesse vanuit winkeliers heeft Van der Meulen ervoor gekozen om het merk nu ook aan de retail te verkopen. Deze exclusieve lijn Laccio Esclusivo is beschikbaar vanaf voorjaar-zomer 2017.

 

Hoe is Laccio drie jaar geleden ontstaan?

 

“Ik was opzoek naar iets nieuws en dat is naar mijn mening een nette herenschoen. Mannen interesseert het merk minder en de prijs is ook niet enorm belangrijk, het gaat hen om de uitstraling van de schoen. Als je kwaliteit en comfort kan brengen, ben je al op de goede weg. Ik ben drie jaar geleden na een zoektocht in Napels terecht gekomen bij een fabrikant, die nog echt het Italiaanse ambacht beheerst. Dit houdt in dat de schoenen met de hand gekleurd worden en dat er tijd word besteed aan het vervaardigen van de schoen. Deze mentaliteit samen met betrouwbaarheid sprak mij aan waardoor ik een samenwerking ben aangegaan.”

 

“Laccio bleek erg succesvol te zijn en ik kreeg steeds meer vraag van andere winkeliers of zij het ook konden inkopen voor hun winkel. Boven mijn verwachting was er veel interesse van diverse winkeliers. Ik ben dik twee jaar bezig geweest om een lijn te ontwikkelen die ook gereed is om te verkopen aan andere winkels. De nieuwe lijn Laccio Esclusivo – die voor retailers te koop is – laat ik in dezelfde fabriek maken als de normale lijn, alleen zijn er in het product verbeteringen doorgevoerd. Het is iets duurder, maar wel duurzamer en de schoen is ook mooier gekleurd. De lijn zal uiteraard ook in de eigen winkel te verkrijgen zijn.”

 

Hoe komt het dat zo veel winkeliers Laccio willen hebben?

 

“Veel kwamen via social media bij ons terecht. Daarnaast kwamen ook veel consumenten hier schoenen kopen, gingen ermee naar maatpakkenzaken en daar raakte de verkopers geïnteresseerd in de schoenen. Het sprak aan qua stijl en uitstraling. Al onze schoenen zijn handgekleurd waardoor je mooi de finishing eroverheen ziet. Dat valt op tussen de standaard merken die veel verkocht worden in Nederland.”

 

Wat is precies het verschil tussen Laccio en Laccio Esclusivo?

 

“Het verschil zit hem eigenlijk in de totale schoen. Zowel in de zool, modelering, leest en kleuren zijn verbeteringen doorgevoerd voor een nog duurzamere schoen. Door de nog intensievere hand- finishing, krijgen de schoenen een mooiere kleuring.

 

Waardoor is Laccio in het algemeen onderscheidend van andere merken?

 

“Met de Exclusivo-lijn bieden we een stukje exclusiviteit. Ik hanteer een selectieve distributie waardoor het product uitsluitend verkrijgbaar is via geselecteerde partners. Ik gooi het niet overal maar neer waar ik kan, alleen bij winkeliers die naar mijn inzien aansluiten op het concept. Dat houdt in dat het een stijlvolle winkel moet zijn waar ze producten verkopen die op Laccio aansluiten.”

 

“We kijken daarnaast ook naar internet. Wat bij veel merken het probleem is, is dat ze de nieuwe collectie net hebben uitgeleverd aan de winkels en dat het vervolgens al voor tientallen procenten korting op het wereldwijde web te vinden is. Dat zijn dingen die wij in de hand willen houden zodat we de winkelier kunnen helpen en hen een product kunnen geven waarmee ze zich kunnen onderscheiden.”

 

Hoe wordt er tot nu toe op Laccio Esclusivo gereageerd?

 

“Het is een nieuw merk dus we moeten ons nog eerst bewijzen voordat ik kan zeggen dat het succesvol wordt. Wat ik merk, is dat de winkeliers erg te spreken zijn over hoe de schoenen eruit ziet: een Italiaanse stijl met een Nederlandse leest.”

 

Hoe zie je de toekomst voor je van Laccio?

 

“Wat ik graag zou willen, is dat Laccio een gevestigde naam wordt. Aan de andere kant is het niet de bedoeling dat het merk op iedere hoek van de straat komt te liggen. Ik wil het stukje exclusiviteit waarborgen. Dat creëert ook vraag bij de klant. Wie weet gaat het merk ooit nog een keer naar Duitsland.”