TOP

Macintosh Retail Group in de etalage

Macintosh Retail Group – van onder andere Dolcis, Manfield en Invito – heeft zichzelf in de etalage gezet.

Na roerige tijden is de kogel door de kerk: Macintosh Retail Group zet zichzelf in de etalage. Dat laat het bedrijf op mandag 21 december in een persbericht weten. Begin 2015 besloot het bedrijf achter onder andere Dolcis, Manfield en Invito zich nog volledig te focussen op het modesegment in de Benelux. Dat betekende een verkoop van Nea, Fashion UK en Kwantum. Dit verlichtte de schulden met € 64 miljoen, maar resulteerde ook in een lagere omzet.

“Macintosh is momenteel in gesprek met partijen op basis van niet-bindende voorstellen”,  laat het bedrijf in het persbericht weten. “Macintosh heeft ingestemd om met de partijen en hun adviseurs met gepaste zorgvuldigheid naar het bedrijf te kijken, met de bedoeling om het gehele of nagenoeg gehele bedrijf te verkopen.”

Negatieve cijfers

De EBITDA (Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortisation) van Macintosh Retail Group bleef het afgelopen jaar negatief, ook al was de EBIT (Earnings Before Interest and Taxes) in de eerste drie maanden van 2015 met € 2,9 miljoen gestegen vergeleken met dezelfde periode in 2014. Oktober zag er goed uit, maar ook november en de eerste week van december haalden niet de verwachtingen.

De hoge schuld en de blijvende uitdagende schoenenbranche belemmeren de korte termijn uitvoeringen van de transformatieprogramma’s en de exploitatie van de marktleiderspositie van Macintosh in de Benelux.”

Transformatie Fashion Benelux

Afgelopen jaar is Macintosh Retail Group zich – naast de verkoop van Nea, Kwantum en Fashion UK – ook gaan focussen op de transformatie van Fashion Benelux. De focus lag op de doorontwikkeling van de concepten, cross-channel innovatie en operationele excellentie.