TOP

Micam #89: coronavirus en extreem weer zorgen voor lichte daling bezoekers [reportage + foto’s]

De uitbraak van het coronavirus en de extreme weersomstandigheden West-Europa hebben weerslag op Micam. Dat bleek wel tijdens de 89e editie van de schoenenbeurs, van 16 tot en met 19 februari 2020 in de Fiera Milano. Maar er was ook ruimte voor vernieuwing en innovatie.

Veelgehoord onder de deelnemende exposanten op Micam: de afgelopen editie, van zondag 16 tot en met woensdag 19 februari 2020 in Fiera Milano, was wel érg rustig. “Normaal hangen bezoekers op onze stand met de benen buiten”, vertelt Bert de Benis, de agent van Inuovo voor de Benelux en directeur van het overkoepelende ABC Concept & Consultancy BV, waar Inuovo onder valt. De Benis staat met zijn merk in hal 3 (Luxury). “Meestal schrijven onze grote klanten geen orders op Micam, omdat het daar simpelweg te druk voor is. Het is heel irritant als je de nieuwe collectie probeert samen te stellen en de schoenen ondertussen van links en rechts worden weggetrokken. Dat dat nu wel zonder problemen ging, zegt wel wat.” Op maandag raken we in gesprek met een exposant in hal 1 (Luxury), die liever niet bij naam genoemd wil worden. “Qua drukte zou je niet zeggen dat het nog maar de tweede beursdag is”, zegt ze. “Het voelt nu als de middag van dag vier.”

‘Normaal hangen bezoekers op onze stand met de benen buiten’

Voorspelde daling

Er is natuurlijk ook wel wat aan de hand in de wereld, met de uitbraak van het coronavirus in China en de stormen die over West-Europa trekken. Dat heeft zijn weerslag op de bezoekersaantallen, beaamt Siro Badon, de voorzitter van Micam en beursorganisator Assocalzaturifici, in een persbericht. Al is die daling minder heftig dan de verhalen van exposanten doen vermoeden. De 89e editie van Micam heeft volgens cijfers van de beursorganisatie vijf procent minder bezoekers getrokken dan de voorgaande editie. Dat was te verwachten, stelt Badon.

“We zagen een terugval in het aantal Aziatische en Britse inkopers, die beide te maken hebben met vervoersproblemen. Bij de eerste groep worden deze veroorzaakt door de noodsituatie rondom het coronavirus en bij de tweede door de extreme weersomstandigheden in het westen van Europa.” Een aantal exposanten, waaronder Inuovo, heeft ontsmettingsmiddel klaarstaan, mochten bezoekers daar gebruik van willen maken. De Benis: “Maar aan mondkapjes doen we niet, hoor. Het is niet echt prettig zakendoen vanachter zo’n gezichtsmasker.” De mening lijken de andere exposanten en bezoekers te delen. We spotten slechts een handvol beursgangers die hun neus en mond hebben bedekt.

Drukte in de stands

Naast het Aziatische en Britse bezoek loopt ook het aantal Duitse inkopers terug, wat volgens Baron te wijten is aan de moeilijke economische situatie waarin het land zich bevindt. Het Russische bezoek zit daarentegen in de lift. Er zijn op het oog ook wat minder Nederlanders, stellen verschillende exposanten. “Wij missen drie van onze belangrijkste klanten”, knikt Saskia de Graaff van agentuur Schoenen van de Graaff. Samen met haar man Willem vertegenwoordigt ze de Italiaanse merken Lilian, Mym, Pascucci, Volare en het voor hen nieuwe mannenschoenenmerk Flecs.

“De wintereditie van Micam is door het vroege tijdstip meer een oriëntatie- dan inkoopbeurs. Sommigen zijn daarvoor al naar Berlijn en Kopenhagen geweest en hebben daarom besloten Micam dit keer over te slaan.” De Graaff heeft ook van klanten begrepen dat het een rustige editie is, maar merkt daar op de stand weinig van. “Op maandag konden we pas om half vier de eerste hap van ons broodje nemen. Met name voor Lilian hebben we doorlopend afspraken en tussendoor veel kijkers. De drempel om binnen te stappen is hier lager dan in Cast, is onze ervaring. Het is wat anoniemer.”

‘De wintereditie is door het vroege tijdstip meer oriëntatie- dan inkoopbeurs’

Vernieuwde opzet

In totaal toonden 1205 bedrijven hun nieuwe collecties voor winter 2020-2021, waarvan 628 Italiaanse en 577 niet-Italiaanse ondernemingen, verspreid over 7 hallen. De opzet van de beurs is dit keer iets anders dan voorgaande edities. De bekende grote schoen op de Man Square (hal 1) is vervangen door een soort mencave met raceautootjes, pooltafels en een barbier. De lounge-area in hal 4 (Contemporary), heeft plaatsgemaakt voor iets dat ‘The Garden’ heet, maar in de praktijk niet veel meer is dan een paar ronddraaiende bladeren aan het plafond en een bandje met vogelgeluiden.

In het vorig seizoen geïntroduceerde ‘Players District’ (hal 7) worden freestyle sportdemonstraties gehouden. Nieuw is het Micam X-concept in hal 1. Dit programma focust op innovatie, technologie en duurzaamheid en bestaat uit diverse seminars en modeshows. De Nederlandse Nicoline van Enter, oprichter en creatief directeur van educatie- en innovatieplatform The Footwearists, is een van de sprekers. Micam versterkt ook de banden met materialenbeurs Lineapelle, die aansluitend plaatsvindt, met een zone met leer- en materiaaltrends voor winter 2020-2021. Rood is hier met afstand de meest gespotte kleur.

Naar Amerika

Assocalzaturifici heeft nog een ander nieuwtje. Tijdens Micam #89 is de eerste editie van Micam Americas aangekondigd, die van 17 tot en met 19 augustus 2020 plaatsvindt in het Las Vegas Convention Center. Het nieuwe concept wordt georganiseerd in samenwerking met Informa Markets en vervangt de Amerikaanse schoenenbeurs FN Platform.

Houd www.schoenvisie.nl in de gaten voor ons trendverslag van de Micam met dé ontwikkelingen voor winter 2020-2021. De volgende editie van Micam vindt plaats van 20 tot en met 23 september 2020.

Een impressie van Micam #89:

Foto’s: Micam