TOP

Onderzoek: ‘Consument shopt online door opdringerig winkelpersoneel’

Opdringering winkelpersoneel is de belangrijkste reden waarom consumenten de stenen winkel mijden en liever op internet gaan shoppen. Dit meldt bureau Cendris Monitor dat onderzoek deed naar winkelgedrag.

Drukte in stenen winkels wordt ook gezien als een belangrijke reden om online te winkelen. Het onderzoek van Cendris naar winkelgedrag maakt onderscheid tussen elf verschillende doelgroepen. “We zien dat betrokken senioren en multiculturele stadsbewoners vaker voor webwinkelen kiezen vanwege de goede klantenservice”, aldus Marije van der Poel van het onderzoeksbureau op Retailnews. “Welgestelde gezinnen en emptynesters zien het snel in huis hebben van het product als belangrijkste drijfveer.”

Ook nadelen
Consumenten winkelen verder graag op het internet door de flexibele tijden (61%), door het eenvoudig vergelijken van prijzen (53%), en het op voorraad hebben van producten (44%). Het niet kunnen aanraken of zien van de producten worden als nadelen genoemd, net als hoge verzendkosten en het niet makkelijk kunnen ruilen of terugbrengen van een product.