TOP

Reinhard Frans opent ‘factory experience store’ in Barneveld

Reinhard Frans opent eind november een nieuwe vestiging in Barneveld. Niet zomaar een winkel, maar een ‘factory experience store’ die hoofdkantoor, winkel, ontwerpstudio, patina-atelier en magazijn ineen is.

Foto’s: Reinhard Frans

De nieuwe Reinhard Frans-vestiging opent op 26 november de deuren in het centrum van Barneveld (foto). Deze nieuwe ‘factory experience store’ is meer dan een winkel: ook het hoofdkantoor, de ontwerpstudio, het kleuratelier en het magazijn zijn er gevestigd. De bedoeling is om klanten er onder te dompelen in de wereld van Reinhard Frans, laat het Nederlandse mannenschoenenmerk in een persbericht weten. Zo kunnen ze van dichtbij zien hoe de schoenen worden gepatineerd (met de hand gekleurd, red.).

Alles in eigen beheer

Het wordt de tiende vestiging voor Reinhard Frans en de negende winkel in Nederland. Het merk heeft ook een brandstore in Brussel. Ondernemer Reinhard Withaar en zijn zonen Jasper en Laurens richtten het bedrijf in 2008 op met het doel om handgemaakte leren mannenschoenen voor een betaalbare prijs aan te bieden. Dat kunnen ze doen omdat ze de volledige keten in eigen beheer hebben, van het ontwerp en sourcing tot de productie en verkoop. Naast de vaste collectie werkt Reinhard Frans met een custom-programma, waarbij klanten bestaande modellen kunnen personaliseren of schoenen naar eigen wens en op leest kunnen laten maken. Het merk verkocht jarenlang alleen via de eigen winkels, maar levert sinds kort ook aan de wholesale.

Lees ook: Vernieuwd Reinhard Frans zet stap naar wholesale en gaat internationaal

Van prijs- naar merkgericht

Het concept van Reinhard Frans ging recent op de schop. Het merk hanteerde bij de oprichting een standaardprijs voor alle modellen, maar stapte daar tijdens de coronacrisis vanaf. In plaats van de prijs is de focus op de merkbeleving komen te liggen, zei mede-eigenaar Jasper Withaar daar destijds over. “We willen een nieuwe generatie consumenten stimuleren voor onze handgemaakte producten te kiezen. Toen we begonnen, kwamen we vers uit een economische recessie, maar de tijden zijn veranderd. Consumenten hebben meer te besteden en een merk dat heel erg op prijs zit, is simpelweg niet sexy genoeg meer.”