TOP

Ruime verdubbeling m-commerce in 2013

De bestedingen via mobiele apparaten door consumenten zijn in 2013 meer dan verdubbeld naar 1,3 miljard euro. Dit blijkt uit de M-commerce Monitor 2013-2, het halfjaarlijkse onderzoek naar mobiele consumentenbestedingen van Blauw Research, in opdracht van Thuiswinkel.org en Ideal.

In 2012 bedroeg  de mobiele omzet nog slechts 560 miljoen euro. Met 735 miljoen euro in de laatste zes maanden van 2013 waren de mobiele bestedingen goed voor 13 procent van de totale online markt. In de tweede helft van 2013 steeg het aantal mobiele kopers in Nederland naar 2,7 miljoen. 

Schoenen en kleding
Schoenen en kleding is het meest populaire mobiele segment. Bijna zes op de tien mobiele consumenten (58%) hebben in de tweede helft van 2013 via een smartphone of tablet schoenen of kleding besteld. In de eerste helft van 2013 was dat nog 40 procent.

Ook besteden consumenten via een smartphone of tablet gemiddeld meer dan via een laptop of desktop. In de laatste helft van 2013 besteedden consumenten gemiddeld 52 euro per bestelling, dat is 21 procent meer dan in dezelfde periode in 2012. 

Smartphone
Zo’n 30 procent van de mobiele bestellingen, goed voor een bedrag van bijna 400 miljoen euro, vindt via de smartphone plaats, meldt directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org. Volgens hem is het interessant om de komende tijd te volgen waar deze aankopen met de smartphone plaatsvinden; thuis, onderweg, op het werk, in de metro, op het station, in de winkelstraat of in de winkel?

Consumenten plaatsten in de tweede helft van 2013 ruim 14 miljoen bestellingen via mobiele apparaten. Dat is in vergelijking met dezelfde periode in 2012 een stijging van 84 procent. In 2013 werden in totaal ruim 26 miljoen online bestellingen gedaan via een smartphone of tablet.

Verdere groei
“Consumenten ervaren het mobiel bestellen als zeer gemakkelijk. Het mobiele apparaat is vaak binnen handbereik en men kan snel en makkelijk informatie opzoeken en bestellen. De snelle groei van mobiele apparaten zorgt ervoor dat consumenten steeds vaker mobiel online zijn en dus ook steeds vaker mobiel bestellen,” zegt Frank Sibbel, managing partner van Blauw Research.

 

m-commerce 2013 

 

Volgens Sibbel zorgen responsive design en nieuwe mobiele betalingsvormen voor meer beleving en gemak en dat zal bijdragen aan verdere groei. De onderzoekers verwachten dat in 2014 de mobiele bestedingen verder zullen toenemen naar zo’n twee miljard euro. Dat is zo’n 17 procent van de totale onlinemarkt.