TOP

SeLL-bijeenkomst over online retailing

Donderdagavond 10 mei organiseerde SeLL De Langstraat in Hotel Waalwijk een netwerkbijeenkomst over online retailing.

Als eerste gaf Lianne van der Wijst van marktonderzoeksbureau GfK een presentatie over de laatste cijfers en trends op internetgebied. Het thema was Webshop 2012, wie of wat bepaalt?;

1. Grenzen vervagen
– tussen online en offline;  voor consumenten is een webshop gewoon een filliaal
– tussen landen; internationalisering
– tussen kanalen; AH verkoopt tegenwoordig ook kleding

2. Online
Opkomst van mobiel en tablets; de meeste online aankopen vinden na 22.00 uur ’s avonds plaats

3. Nieuwe concurrenten
zoals bijvoorbeeld Primark, Zalando en Action

4. Koopgedrag verandert

5. Dalend consumentenvertrouwen
– 21 procent is crisisgevoelig
– 54 procent is crisisongevoelig

In het segment fashion (kleding en schoenen was er in 2011 een daling van 3,5% in bestedingen. Vanaf augustus 2011 staat de markt onder druk. Online verkopen houden de markt nog enigszins op peil.

Nederlandse schoenenmarkt
In 2011 bedroeg de Nederlandse schoenenmarkt 2,2 miljard euro. Index 101.
Dames -1 %
Heren  +4 %
Kinderen -2%

In 2011 werden er 48 miljoen paar schoenen verkocht. Dat is ca. 3 paar schoenen per persoon.

De grootste groei zit in de online schoenenretail. Sneakers zijn online toppers. Ook besteden consumenten meer per paar. Nieuwe spelers op de schoenenmarkt 17 procent offline en 37 procent online.

9,4 procent van de bevolking (1,3 miljoen mensen) koopt online schoenen. Het online aandeel zal groeien van 8,8 % in 2012 naar 25% in 2020. Zowel online als offline  gaat mobiel een grotere rol spelen.

Docdata
Na de pauze was er een presentatie van Docdata, één van de grootste e-commerce fulfilment aanbieders van Europa en marktleider in Nederland. Klanten zijn onder meer  Zalando, Bol.com en  de Bijenkorf. Docdata biedt full-service oplossingen. Naast het feit dat ze bestaande webshops met allerlei (logistieke) diensten kunnen ondersteunen, zetten ze ook in samenspraak met klanten (nationale- en internationale) webshops op en regelen alle (inter)nationale betalingsoplossingen.  Zalando heeft  Docdata als strategische partner uitgekozen om  hun retourafwikkeling uit te voeren.

Zalando
’s Middags hadden 45 leden van SeLL een rondleiding bij Docdata in Waalwijk gekregen. Peter Maas gaf uitleg over de logistiek van Docdata. Het beursgenoteerde bedrijf heeft in Waalwijk 50.000 m2 magazijnruimte voor Zalando gehuurd. Bij Zalando komt meer dan 35 procent van de schoenen retour, voor kleding is het retourpercentage minder dan 35 procent.

Docdata zorgt ervoor dat alle retouren weer beschikbaar worden voor de verkoop en terug worden gestuurd naar het centrale magazijn in Berlijn. Voor 2 tot 3 procent van de retouren is refurbishment noodzakelijk. De beschadigde producten worden hersteld om ze weer verkoopbaar te maken.

Ook regelt Docdata de financiële afwikkeling. De consument krijgt zo snel mogelijk het aankoopbedrag terug.

Online betalen
Tenslotte vertelde Niels van Santen over de verschillende mogelijkheden op het gebied van online betalen. De avond werd afgesloten met een borrel.