TOP

Sneak-peek: de succesformule van Wehkamp*

Van oubollig postorderbedrijf tot Nederlands grootste online fashionretailer in zes stappen. "We versturen inmiddels 7,1 miljoen pakketjes per jaar."

Sinds 2008 heeft Wehkamp opnieuw de markt veroverd. Door de nieuwe strategie is het ooit zou oubollige postorderbedrijf inmiddels de grootste online fashionretailer van Nederland. Elk jaar worden er door de 128 miljoen bezoekers maar liefst 7,1 miljoen pakketjes besteld. Daarnaast heeft Wehkamp een merkbekendheid van 98 procent en is meer dan de helft van de klanten nu jonger dan 35 jaar.  Hoe kreeg Wehkamp dit voor elkaar?

Styling en fotografie in eigen studio
“Uniek aan Wehkamp is de styling in de eigen studio”, vertelt PR-manager Dirk van den Bogaart. Hierdoor heeft Wehkamp een website die niet alleen informeert, maar ook inspireert. “Klanten zien naast het gevonden kledingstuk ook de andere items uit de set, en kunnen de gehele set in één keer bestellen. Dit stimuleert (bij)verkoop: we convergeren nu 30 tot 50 procent beter.” Bovendien kan de klant ‘superzoomen’ op de producten, waardoor men goed weet wat ze aanschaffen. “Verder kan een model veel voor je betekenen. Het juiste meisje versterkt immers je brand.” Naast goede foto’s is elk product ook met een 360 graden-video te bekijken.

Accepteer retouren
Naar eigen zeggen heeft Wehkamp door de eigen styling en fotografie slechts een retourpercentage van 30-40 procent. Om de retouren die er toch binnenkomen bij Wehkamp wordt volgens Van den Bogaart niet getreurd.”Retouren hoort bij de online business. Je moet gewoon zorgen dat je het proces dat daarbij hoort fantastisch voor elkaar hebt. Dan is er niets aan de hand.”

Responsive website
Als echte omnichannelretailer past de website van Wehkamp zich automatisch aan, of de klant nu shopt per mobiel, tablet of desktop. Ook is er een app voor tablets. “Daar focussen we ons nu echt op”, verklapt Van den Bogaart. “Dit jaar wordt er circa 30 procent via de tablet besteld. Volgend jaar verwachten we dat dit percentage oploopt tot 50 procent.”

Social media en bloggers
Ook aan social media ontkomt Wehkamp niet. “We zijn actief op Pinterest, Instagram, Facebook, Twitter en Google+. Vooral Pinterest en Instagram zijn natuurlijk perfect voor mooi beeld.”Daarnaast organiseerde Wehkamp al twee bloggersevents. “Bloggers krijgen dan bijvoorbeeld een kijkje achter de schermen, of fotografie- of stylingstips.” Dit levert uiteraard een hoop leuke content op. “Bloggers kunnen goede ambassadeurs zijn, maar wij leren er ook weer van. Wat jonge vrouwen willen bijvoorbeeld.” Daarom werkt Wehkamp vaker samen met modebloggers in de vorm van ‘closets‘.  Bloggers selecteren dan hun favoriete items van Wehkamp, welke op een eigen shoppingpagina op Wehkamp.nl te zien zijn.

Service
“Service is – natuurlijk – superbelangrijk. Momenteel bezorgen we in tijdvakken, maar op den duur willen we op de minuut kunnen aangeven wanneer een pakketje wordt thuisbezorgd, én ons daar ook aanhouden.” Het nieuw te openen distributiecentrum van Wehkamp zal hiervoor zorgen. Binnen 30 minuten na de online bestelling kan een pakketje straks klaarstaan. Daarna zijn we afhankelijk van partijen als DHL.” Wehkamp bezorgt wel al in de avonduren en werkt samen met 800 DHL-afhaalpunten.

Whkmp’s Own
Een nieuwe eigen lijn om het af te maken, moet Wehkamp gedacht hebben. Daarom lanceerde de online retailer in 2013 het label Whkmp’s Own. “Een moderne lijn, die toch tijdloze items bevat”, zo wordt het merk samengevat. “Denk aan Vanilia of Filippa K.” De kleding van Whkmp’s Own wordt grotendeels in Portugal en Turkije gemaakt van Europese stoffen. “Inspiratie doen we op tijdens dé stoffenbeurs Premiere Vision en in New York. De mensen en warenhuizen daar zijn al voldoende om een flinke dosis creativiteit mee terug te nemen. Designerlabels die ons inspireren zijn Acne, Helmnut Lang en Theory.”

Lees ook: Wehkamp nog steeds grootste modewebshop van Nederland