TOP

Vijf vragen aan GDS-directeur Kirstin Deutelmoser

De internationale schoenenbeurs GDS vindt van woensdag 30 juli tot en met vrijdag 1 augustus 2014 plaats in Düsseldorf. Schoenvisie stelt vijf vragen aan GDS-directeur Kirstin Deutelmoser over het nieuwe beursconcept.

Waarom was de beurs aan vernieuwing toe?

“De schoenensector, zowel de retailer kant als de industrie kant, is de afgelopen jaren enorm veranderd. Als internationale beurs voor schoenen en accessoires moesten wij daar natuurlijk op inspringen, met name op de discussie voor het vervroegen van de beursdata. Essentieel voor ons was een platform te creëeren dat het startsein geeft voor het nieuwe seizoen. Dat is gelukt. Iedereen krijgt straks direct een overzicht van alle high lights van het nieuwe seizoen.”

 

Wat is het doel van de vernieuwde GDS?

“Dat wij de opening zijn van een nieuw seizoen voor de hele industrie. We hebben er alles aan gedaan om het platform goed neer te zetten. Inkopers krijgen al vroeg een overzicht van de collecties voor het volgende seizoen. Zo kunnen ze hun inkoop beter plannen en eventueel nieuwe merken aantrekken. Wij werken nauw samen met de merken die op de beurs staan en samen proberen we onze internationale bezoekers te informeren en te animeren rond de thema’s die we bedacht hebben.”

 

Kun je iets vertellen over deze thema’s of de drie pijlers waarop de vernieuwde GDS berust?

“Het nieuwe concept bestaat uit drie pijlers: ‘Shopping worlds’, ’15 Minutes of fame’ en ‘Out of the box’.

De eerste pijler omvat drie ‘shopping worlds’. De eerste is ‘Highstreet – the modern pulse’ waaronder moderne en sportieve schoenen vallen en kinderkleding en accessoires. De tweede is ‘Pop up – the urban groove’ een soort levendige marktplaats voor trendy street wear. En de derde is ‘Studio – the premium note’ waaronder sophisticated modeschoenen vallen, van minimalistisch tot glamorous.

De tweede pijler is ’15 Minutes of fame’ en legt de focus op de highlights van de exposanten.

De derde pijler is genaamd ‘Out of the box’ en staat voor het schoenen- en accessoiresfestival dat op de derde beursdag gehouden wordt.”

 

Zullen retailers dus een compleet nieuwe beurs zien?

“Absoluut. Bezoekers zien onmiddellijk de verandering. De drie werelden die we bedacht hebben zullen in verschillende hallen zijn. Binnen drie werelden hebben we speciaal ‘high lights’-paden aangelegd dat langs de stands loopt, speciale product presentaties, modeshows en andere events. Bezoekers zullen bovendien makkelijker een overzicht krijgen van hetgeen ze zoeken. De beurs is beter gestructureerd.”

 

En is die structuur bedoeld om bezoekers eerder een overzicht te geven van de nieuwe collecties?

“Ja, maar ook voor de merken zelf. Er komen steeds meer nieuwe deelnemers op de schoenenmarkt en wie succes wil hebben moet echt hard werken. Je moet een eigen identiteit hebben en een goed verhaal. Wij adviseren merken om te focussen op wie ze echt zijn en dit uit te dragen. Een merk moet uniek zijn. Nu de beurs aan het begin van het seizoen is, kunnen merken hun producten beter verkopen.”


De GDS vindt van woensdag 30 juli tot en met vrijdag 1 augustus 2014 plaats in Messe Düsseldorf.