TOP

Webrooming blijkt populairder dan showrooming

De populariteit van showrooming baarde veel winkeliers zorgen, maar uit onderzoek van ABN AMRO blijkt dat showrooming onder consumenten veel minder populair is dan webrooming.

ABN Amro heeft onderzoek gedaan naar webrooming en showrooming onder 5500 consumenten. Slechts drie procent gaf aan te doen aan showrooming, het oriënteren in een fysieke winkel, maar het product online kopen. Veel groter is het deel (28%) dat doet aan webrooming, het online oriënteren en het product in een stenen winkel aanschaffen.

Chris Meijers, sectorbankier bij ABN Amro: ”Veel winkeliers vrezen ten onrechte dat consumenten alleen nog maar naar stenen winkels gaan om online te kopen.’’

Stijgende trend
Uit het onderzoek van ABN Amro blijkt dat de helft van de ondervraagde consumenten zowel online als offline winkelt. In 2011 was dit nog 35 procent. De bank verwacht dat deze trend zal stijgen naar 64 procent in 2020. Consumenten zouden ‘webroomen’, omdat er zo wordt bespaard op verzendkosten.

Stenen winkel blijft geliefd
Fysiek winkelen blijft populair, stelt ABN Amro. 74 procent van de ondervraagden geeft aan niet zonder stenen winkels te kunnen. Het advies in de winkels en het zien en voelen van het product is voor deze consumenten onmisbaar. Hoewel verwacht wordt dat deze trend doorzet, blijft online winkelen ook populair. Meijers: ”Fysieke winkels zouden volgens ons wel aandacht moeten besteden aan hun online aanwezigheid.’’

De online verkoop is in drie jaar tijd gestegen van 27 naar 38 procent. Consumenten vinden dat online winkelen veel voordelen biedt, zoals gemak, beschikbaarheid en transparantie. Ook de prijs van de producten speelt een rol. Veel consumenten denken dat de prijzen van producten online goedkoper zijn.