TOP

30 Nederlandse modebedrijven tekenen textielconvenant

Het textielconvenant dat in maart werd gepresenteerd door een brede coalitie van brancheorganisaties, wordt op 4 juli 2016 ondertekend door meer dan 30 grote Nederlandse modebedrijven.

Inmiddels hebben in ieder geval 30 bedrijven besloten het convenant Duurzame Kleding en Textiel te ondertekenen. Het convenant moet de internationale kleding- en textielproductieketen verduurzamen. Dit melden de brancheorganisaties Vgt, Inretail en Modint in een persbericht.

De bedrijven die op 4 juli 2016 het convenant gaan ondertekenen zijn onder meer Wehkamp, Zeeman, Hema, Coolcat, MS Mode, America Today, Miss Etam, Steps, WE Fashion, O’Neill, De Bijenkorf, Sting, Costes, G-Star, Claudia Sträter, Expresso, Vanilia, Summum Women, Manderley, Okimono, Essenza, Lampe Technical Textiles, Schijvens Corporate Fashion, Jolo, Bizniz Confectie, Havep, Groenendijk en Varova Fashion (o.a. Sissy-Boy, Gsus en Men at Work).

Het convenant is opgesteld door een brede coalitie van brancheorganisaties, vakbonden, maatschappelijke organisaties en de Rijksoverheid. Met het convenant werken de partijen aan verbetering en verduurzaming van de internationale kleding- en textielproductieketen. De partijen willen problemen oplossen als gevaarlijke werkomstandigheden en milieuproblemen gezamenlijk aanpakken.

“Een marktinventarisatie maakt duidelijk dat tientallen andere ketens, merken en producenten van bedrijfskleding en confectietextiel ook overwegen aan te haken. De sector heeft er vertrouwen in dat het beoogde aantal van 35 bedrijven wordt gehaald. Dan kan het convenant formeel in werking treden”, aldus de brancheorganisaties.

Op 8 juni organiseerde de kleding- en textielbranche een ontmoeting met minister Ploumen van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking voor bedrijven die hebben aangegeven het convenant te tekenen of dit te willen gaan doen. Tijdens de bijeenkomst is het convenant uitgebreid besproken en zijn de vragen van de sector beantwoord. “De Nederlandse IMVO-convenantenaanpak is uniek in de wereld. We weten waar we naar toe willen. Betere arbeidsomstandigheden voor miljoenen textielwerkers en transparante informatie voor de consument. Ik ben blij dat al zoveel bedrijven die weg willen bewandelen en ik reken erop dat de rest snel volgt, zodat we daadwerkelijk aan de slag kunnen”, aldus minister Ploumen.