TOP

ANWR-Garant Jaarvergadering: meer samenwerken en veel veranderen

Tijdens de jaarvergadering van ANWR-Garant op maandag 30 mei presenteerde de retail service organisatie de plannen voor de komende jaren voor de schoenenbranche. Waar het op neer komt: veel nieuwe services en nog meer samenwerken. “Winning in an omni-channel world”.

Op maandag 30 mei waren leden van ANWR-Garant verzameld op Inspiratie Eiland bij Loon op Zand om de jaarvergadering van de retail service organisatie bij te zitten. In een tijd van veel verandering en grote faillissementen kwamen dan ook grote getallen naar Brabant om te ontdekken hoe we met zijn allen verder kunnen. “Er zijn steeds meer online verkopen en er zijn te veel vierkante meters schoenenwinkels”, legt voorzitter Gerard Hafkamp uit. “We moeten anticiperen op veranderingen en dat is vooral moeilijk voor de generatie die niet met de ontwikkelingen zijn opgegroeid. Maar retailers die vasthouden aan wat ze al die jaren hebben gedaan, redden het niet. Willen is veranderen.”

“Vier jaar geleden vroeg ik mij wel eens af of de zelfstandigen nu nog wel zouden bestaan”, voegt directeur Dennis Beute eraan toe. “Het tegendeel hebben we bewezen. Grote ketens zijn gevallen en ik ben blij te zien dat wij nog fier overeind staan.” Om overeind te blijven staan, heeft ANWR-GARANT de hulp ingeschakeld van adviesbureau IG&H om onderzoek te doen naar de schoenenbranche en adviezen te geven over de retail van de toekomst.

Veranderingen schoenenbranche

IG&H heeft voor ANWR-Garant in de eerste drie maanden van het jaar onderzoek gedaan. Zij kwamen erachter dat maar liefst 14 ketens in het afgelopen jaar zijn omgevallen en dat steeds meer merken niet meer langs ANWR-GARANT en de retailer gaan, maar rechtstreeks aan de consument verkopen. “De veranderende dynamiek in de retail heeft invloed op alle spelers”, zegt Bart Hesselmans van IG&H. “Retailers hebben vooral moeite met nieuwe technologieën, onderscheidend vermogen en de opkomende leegstand.”

Een aantal veranderingen die momenteel gaande zijn:

  • Consumenten hebben steeds hogere verwachtingen en zijn in control (prijzen vergelijken, etc.);
  • Tegen 2020 wordt 30 procent van de schoenen online gekocht;
  • Er is een kleine toename in het volume door de herstel van de economie;
  • Er is verschuiving in de segmenten, het wijkt steeds meer af van het midden;
  • Online is belangrijk, maar omni-channel nog veel meer;
  • Concepten die nu speciaal zijn, zijn over vijf jaar standaard;
  • Niet alleen online en offline aanwezigheid is belangrijk, ook klantenbeleving;
  • Leveranciers gaan sneller naar de retailer of de consument, omdat ze steeds sneller moeten inspelen op de markt;
  • Er is een 20 procent afname van zelfstandige ondernemers / leden van retail serviceorganisaties.


Oplossingen volgens IG&H

“De storm is nog niet voorbij en er gaan waarschijnlijk nog veel meer winkels vallen”, laat Hesselmans weten. “Maar door actieve begeleiding van leden moet dat gered worden. Alle leden moeten geholpen kunnen worden door ANWR-Garant op alle vlakken, van online tot inkoop. Er moet daarnaast ook meer samenwerking komen.”

De oplossingen voor de problemen in de schoenenbranche die hij voorstelt zijn:

  • Transparantie van voorraden over de gehele keten, een platform moet die informatie delen;
  • Sluit retailers op elkaar aan, zodat je klanten kunt doorsturen als je iets niet in de winkel hebt, maar je collega wel;
  • Loyaliteit creëren (door middel van klantengegevens verzamelen en daarop inspelen);
  • Voor ieder soort product een aangepaste marketingstrategie hebben;
  • Een platform creëren waarop meerdere spelers items kunnen aanbieden aan de klant;
  • Online aanwezigheid en expertise bij iedere zelfstandig ondernemer.


Veranderingen bij ANWR-Garant

Na deze adviezen was het aan ANWR-Garant om te kijken hoe zij hierop in kunnen spelen. Beute: “Wat we ons eerst afvroegen, was: willen we dit allemaal aanbieden? We hebben afgelopen maanden aan deze voorstellen mogen wennen en wij denken zeker dat we mee moeten veranderen. Iedereen mag hieraan mee doen, op vrijwillige basis, maar het lukt alleen als we volume kunnen bieden. Het nieuwe retailen speelt zich vooral ook op digitaal vlak af en daar gaan we ons in onderscheiden.”

Eén van de ideeën waar ANWR-Garant momenteel mee bezig is, is een samenwerking met TopShoe.nl, een website waar retailers gezamenlijk schoenen verkopen. “We kunnen het als spinning wheel gebruiken. We hebben geen gezamenlijke data in onze branche, maar achter TopShoe zit dat wel. We willen hier daarom een minderheidsaandeel in nemen. Retailers kunnen straks met TopShoe via mobiel of tablet zien wat zij zelf in voorraad hebben, wat ze in andere winkels nog op voorraad hebben en wat leveranciers en andere retailers nog hebben liggen. Er komt zo minder druk op voorraden en er zijn minder ‘nee’-verkopen. Dit vraagt medewerking van alle leden, maar ook alle leveranciers. Zij zijn nu aan zet om van hun voorraden geld te maken en krijgen daarvoor omzet en veel doorverkoop data terug.”

Daarnaast gaat ANWR-Garant nog op zoek naar externe experts die de organisatie bij kunnen staan op vlakken die zij zelf minder goed kennen. “Je hoeft niet alle kennis in huis te hebben om je leden beter te laten scoren op traffic, conversie en omzet. We gaan jullie voor al deze nieuwe services benaderen, want we hebben jullie hiervoor nodig. De projecten zijn nu al van start gegaan, de veranderingen moeten zo snel mogelijk gebeuren.”

Inkoopprogramma’s

Dette van Heeswijk zal verder haar inkoopprogramma’s toekomstig veel meer combineren met marketing deals. Een flexibeler systeem dan in het verleden, waarbij leveranciers en retailers samen met ANWR-Garant voor de beste deal zullen gaan en de consumenten en haar verschillende profielen centraal zullen staan. “De focus op inkoop blijft, maar wordt aangevuld met on- en offline marketing.”