TOP

Consumentenvertrouwen neemt verder toe, koopbereidheid weer positief

Consumenten zijn nu optimistischer dan een maand eerder. Het consumentenvertrouwen komt in mei uit op -9, tegen -14 in april. De koopbereidheid kruipt zelfs voor het eerst sinds de coronacrisis weer boven de nul.

Daarmee ligt het huidige consumentenvertrouwen net onder het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-8) en fors boven de laagste stand ooit (-41 in maart 2013). Dat blijkt uit cijfers van het CBS. Nederlanders zijn ook minder negatief over de economie dan een maand eerder; de deelindicator economisch klimaat ging van -32 naar -24. Verder staan ze positiever tegenover de economische ontwikkelingen in de komende twaalf maanden en de situatie van het afgelopen jaar.

Bron: CBS

Koopbereidheid weer positief

Voor het eerst sinds de coronacrisis kruipt de koopbereidheid weer over de nullijn: die komt in mei uit op 1, tegen -2 in april. Consumenten zijn optimistischer over hun financiële situatie in het afgelopen én komende jaar. Uit de cijfers blijkt ook dat ze mei een gunstiger maand vinden voor het doen van grote aankopen dan april.

Werkloosheid daalt

Wel of geen werk hebben speelt logischerwijs een grote rol bij de bereidheid van Nederlanders om hun geld te laten rollen. En het aantal werklozen neemt af, de laatste drie maanden met gemiddeld 7 duizend per maand, tot 316 duizend in april 2021. Als gevolg zijn Nederlanders nu minder bang om hun baan te verliezen dan een maand eerder. Ongeveer 48 procent van de respondenten denkt dat de werkloosheid de komende twaalf maanden zal toenemen, 34 procent voorziet een daling. Per saldo komt de werkloosheidsverwachting op -14 uit, tegen -87 op het dieptepunt in oktober 2020. Voor de corona-uitbraak in maart 2020 was het saldo ook -14.

Foto: Arturo Rey via Unsplash