TOP

Puma: ‘90 procent duurzamer materiaalgebruik in 2025’

Tegen 2025 zal 90 procent van de Puma-producten gemaakt zijn van duurzamere materialen. Het is één van de MVO-doelstellingen van het sportmerk voor de komende jaren.

De eerste stappen om de productie te verduurzamen zijn al gezet, meldt Puma in een persbericht. Het merk geeft aan dat de belangrijkste grondstoffen voor de kleding- en accessoirecollecties (o.a. dons, katoen en viscose) sinds 2020 duurzamer wordt ingekocht, al wordt niet vermeld bij welke bronnen. Verder komt het grootste deel – meer dan 97 procent – van materialen als leer, polyester en karton sinds 2020 van gecertificeerde toeleveranciers.

Meer gerecyclede materialen

Als volgende stap wil Puma de hoeveelheid gerecyclede materialen in de kleding en accessoires verhogen en tegen 2025 voor 75 procent gerecycled polyester gebruiken. Om die ambitie extra kracht bij te zetten, heeft het Duitse sportbedrijf zich aangesloten bij de Recycled Polyester Challenge van non-profitorganisatie Textile Exchange.

10FOR25-doelen

Puma heeft voor 2025 meerdere doelstellingen opgesteld, de ‘10FOR25’, die zowel het bedrijf als zijn producten duurzamer moet maken. De targets omvatten toezeggingen op het gebied van klimaat, mensenrechten, circulariteit en biodiversiteit. Het merk zette de MVO-ambities dit jaar al extra kracht bij met de lancering van een aantal collecties met elk hun eigen duurzaamheidsfocus. De ReGen-lijn is gemaakt van eigen afval- en restmateriaal. De Exhale-collectie (foto), die is ontwikkeld in samenwerking met model en klimaatactivist Cara Delevigne, is van gerecycled polyester. Voor First Mile-serie is garen van gerecycled plastic uit stortplaatsen en oceanen gebruikt, dat wordt verzameld en verwerkt in Haïti, Honduras en Taiwan. Op die manier worden er lokaal ook nieuwe banen gecreëerd.

Foto: Puma