TOP

Hoe winkelt de consument in 2020?

De consument winkelt in 2020 cross-mediaal. Dat blijkt uit onderzoek van Shopping 2020.

Uit een onderzoek onder bijna 12.000 consumenten blijkt dat de consument in 2020 moeiteloos schakelt tussen online en offline shoppen. Het onderzoek werd uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK.

Virtueel passen
In de toekomst is het ook mogelijk om online producten te passen. Bij het virtueel passen worden de maten van een consument gescand door de computer.

Bezorging
In een (web)winkel zal niet meer direct worden gekocht. Er wordt alleen nog besteld, waarop het product wordt thuis bezorgd. Zelfs in de keuken is shopping technologie geïntegreerd, waardoor de consument meteen boodschappen kan bestellen als de koelkast leeg is.

3D-printen
Ook 3D-printen vervult in 2020 een prominente rol in het winkelen. Producten die consumenten online bestellen, kunnen die vervolgens met een 3D-printer zelf printen.

Aandeel online
Maar liefst 34 procent van de consumenten verwacht in 2020 meer dan de helft van alle aankopen online aan te schaffen. Slechts 8 procent van de consumenten denkt niet online te gaan winkelen. 12 procent geeft aan geen schoenen en kleding meer te kopen in een stenen winkel.

Personalisatie
Bijna een kwart van de consumenten geeft aan graag – door een medewerker of een apparaat – een persoonlijke winkelervaring te willen hebben in een fysieke winkel. Dit kan door middel van herkenning via technologie. Voor veel consumenten zijn de voordelen van personalisatie echter nog niet duidelijk.

Internationalisering
Het speelveld zal in 2020 groter zijn, doordat (nog) meer internationale ketens zich in Nederland vestigen, en er meer internationale e-commerce zal zijn.