TOP

Inretail: schoenenbranche groeit met 30 procent in september

Een omzetknaller, zo omschrijft Inretail het derde kwartaal voor de Nederlandse schoenenmarkt. Vooral september is een uitzonderlijk goede maand geweest, met een omzetgroei van 30 (!) procent.

Uit de vernieuwde schoenmonitor van Inretail blijkt dat het derde kwartaal uiterst positief verlopen is voor de de schoenenretailer. In de maanden juli, augustus en september groeide de omzet van schoenenretailers met 8 procent. Met kop en schouders steekt daar de maand september boven uit: maar liefst 30 procent meer omzet ten opzichte van september 2014.

Volgens Inretail maskeert het kwartaalcijfer de maandverschillen. Zo was juli een ‘prima plus’, maar was augustus weer een tegenvallende periode met een omzetdaling van 13 procent ten opzichte van augustus 2014.

Weersomstandigheden

Als oorzaak geeft Inretail de tegenovergestelde weersomstandigheden in vergelijking met vorig jaar. Wel is er volgens de brancheorganisatie sprake van een structurele omzetgroei. Vergeleken met 2013 is de omzet 10 procent hoger.

ShoeScan

Inretail werkt sindskort met Gfk samen aan de vernieuwde ShoeScan, waarbij gekeken wordt naar werkelijke kassaverkopen. Zowel grote schoenenketens als modewinkels, warenhuizen, online retailers en MKB-retailers doen mee. De huidige deelnemers vertegenwoordigen volgens Inretail nu al ‘ruim 50% van de omzet van de totale Nederlandse schoenenmarkt’.