TOP

Kijken: dit is het verhaal achter Veja’s duurzame sneakerzolen uit de Amazone

Achter de sneakers van Veja schuilt een verhaal waarin duurzaamheid de hoofdrol speelt. Het Franse sneakermerk is altijd open geweest over hoe en waar de ruwe materialen worden gewonnen en laat dat nu zien in een korte documentaire.

Beeld: Charlotte Lapalus voor Veja

In ‘A true story about Amazonian rubber’ neemt Veja de kijker mee naar de Amazone, de plek waar het natuurrubber voor de sneakerzolen vandaan komt. Dat wordt ‘getapt’ uit bomen in het regenwoud, zonder dat ze hiervoor gekapt hoeven te worden. Veja werkt al meer dan achttien jaar samen met de families die dit werk doen – en daarmee de Amazone behoeden voor houtkap – en betaalt ze vier keer meer dan marktconform is.

Dagelijkse realiteit

De film is gemaakt door regisseur Xavier Faltot, die in 2005 al met Veja afreisde naar het Amazonewoud en vorig jaar terugkeerde. Een jaar lang volgden hij en zijn team het dagelijkse leven van de ‘seringueiros’ (rubbertappers) en hun families. Ze filmden in het reservaat Chico Mendez, een van de vele gebieden waar Veja werkt aan het behoud van het regenwoud. 

Radicaal anders

Veja (Portugees voor ‘kijk’) werd in 2004 opgericht door Sébastien Kopp en François-Ghislain Morillion. Met het merk willen de ondernemers de modewereld laten zien dat het ‘radicaal anders’ kan en moet als het om duurzaamheid gaat. Een van de manieren waarop ze dat doen is door ruwe grondstoffen zelf te sourcen, zonder tussenpersonen of groothandels. Zo koopt Veja geen canvas van biologisch katoen in, maar het onbewerkte katoen zelf, en laat dit door lokale bedrijven spinnen, verven en weven. Daarbij biedt het bedrijf hun toeleveranciers prijzen die vaak (ver) boven de marktwaarde liggen.

Transparant en traceerbaar

Een ander speerpunt is transparantie. Veja wil kunnen aantonen waar materialen vandaan komen en deelt die informatie online tot in detail. “Transparant zijn dwingt ons om eerlijk te zijn”, zei Kopp eerder in gesprek met Schoenvisie. “Al gebruik ik zelf liever de term ‘traceability’ (traceerbaarheid), het concreet laten zien hoe dingen worden gedaan. Daarin willen we onszelf blijven verbeteren.” Die radicale transparantie krijgt nu een vervolg in de korte film A true story about Amazonian rubber.