TOP

Officine Creative opent flagshipstore in Amsterdam [foto’s]

Het Italiaanse luxemerk Officine Creative opende woensdag 7 december haar eerste winkel aan de rand van de Negen Straatjes in Amsterdam. Eigenaar Roberto di Rosa: “We hebben een speciale band met Amsterdam, we houden van deze stad en kijken ernaar uit om de Nederlandse klant te ontmoeten.”

Aan de Prinsengracht 529 zit sinds juli al de eerste monobrandstore van Officine Creative, maar op woensdag 7 december werd de officiële opening gevierd. Dominik Radzian, eigenaar van de winkel in Amsterdam: “Er moesten nog wat dingen worden aangepast en daarna was het wachten op het juiste moment om de winkel te openen. Midden in de zomer gaat dat niet, aangezien iedereen dan op vakantie is en daarna hadden we het druk met de inkoop.”

Officine Creative Amsterdam2

Aan de rand van de Negen Straatjes zijn vrouwen- en mannenschoenen, tassen en accessoires van het Italiaanse luxemerk te vinden. Roberto di Rosa – samen met broer Luca – eigenaar van het merk: “Officine Creative heeft haar succes te danken aan een handjevol landen, waaronder Nederland. Wij hebben een speciale band met Amsterdam, we houden van deze stad en kijken uit om de Nederlandse klant te ontmoeten.”

Vanaf december wordt er ook een op leer geïnspireerd parfum van Goti toegevoegd aan de collectie in de winkel.

Officine Creative Amsterdam4 Officine Creative Amsterdam5

Interieur

Om het vintage dna van Officine Creative ook in de nieuwe winkel door te voeren, is gebruik gemaakt eikenhout en verweerd metaal. Daarnaast staan er kleine, zelfontworpen bankkluizen in de shop, want ‘de schoenen zijn schatten’.

Officine Creative Amsterdam6

Leer

Officine Creative gebruikt niet als andere merken koeien- of kalfsleer. Waar het merk zich mee onderscheid is het gebruik van huiden van volgroeide dieren zoals buffel-, paarden-, kameel-, lama- of kangoeroeleer.

Officine Creative Amsterdam10 Officine Creative Amsterdam9

Officine Creative

De broers Roberto en Luca di Rosa richtten in 1968 Officine Creative op. Zelf zijn ze verantwoordelijk voor de mannen- en vrouwencollecties. Neef Paolo di Rosa ontwikkelt de tassen en accessoires. De was-, polijst- en verftechnieken zijn door de jaren heen verfijnd tot een proces dat ze zelf omschrijven als ‘leather time machine’; de gebruikte handtechnieken geven de lederen producten hun eigen patina en doorleefde uitstraling.

Officine Creative Amsterdam7 Officine Creative Amsterdam8

 Foto’s: Dennis Brandsma