TOP

Omoda wil beleving creëren voor online consument

Schoenenretailer O’moda wil door middel van videochats ook voor online consumenten beleving creëren.

Eind februari 2014 opent Omoda een nieuw distributiecentrum en servicekantoor op het bedrijventerrein in Zierikzee. Het nieuwe distributiecentrum en servicekantoor is zeven keer zo groot als het huidige pand van de Zeeuwse schoenenretailer.

Videochats
De klantenservice van Omoda zal in het nieuwe servicekantoor videochats gaan gebruiken. Hiermee wil Omoda beleving creëren in het online kanaal. E-commerce manager Gertie Bin vertelde over de plannen van het bedrijf tijdens de Webwinkel Vakdagen, meldt Retailnews.

Meer betrokkenheid
In het nieuwe servicekantoor is een schoenenwinkel gevestigd. Tijdens een videochat kunnen medewerkers van de klantenservice in deze winkel  een specifiek model aan de klant tonen. Volgens de e-commerce manager van Omoda krijgen klanten door middel van de videochat een beter beeld van hoe een model eruitziet. Ook denkt Bin dat de medewerkers van de klantenservice hierdoor meer betrokkenheid bij het product krijgen.

Concurrent
Vanaf de start heeft Omoda dezelfde voorraad voor de fysieke winkels en de webshop aangehouden. Volgens Bin was dat in het begin vrij lastig, omdat de winkelmedewerkers de online winkel als concurrent zagen. Maar inmiddels beseft het winkelpersoneel ook dat het online en offline kanaal van Omoda één bedrijf vormen.

Geen bedreiging
Bij Omoda wordt 10 procent van de online omzet gerealiseerd door de fysieke winkels. Als een filiaal een maat of een bepaald model niet op voorraad heeft, kunnen de schoenen ter plekke in de online winkel van Omoda worden gezocht. Daarom is het online kanaal ook zeker geen bedreiging voor de fysieke winkels. Volgens Bin versterken beide kanalen elkaar juist, maar daarvoor moet je als retailer wel het lef hebben om veranderingen door te voeren.