TOP

“Persoonlijk contact blijft belangrijk bij schoenenverkoop”

Online wordt een steeds belangrijker verkoopkanaal voor de schoenenbranche, maar kan nooit het persoonlijke contact overnemen. Dat zei Frank de Moor, CEO van de Macintosh Retail Group op radiozender BNR.

“In Nederland koopt 83 procent  zijn schoenen nog gewoon offline”, aldus Frank de Moor, CEO van de Macintosh Retail Group (het bedrijf achter onder meer de schoenenketens Manfield, Scapino, Invito en Dolcis) in een interview met Paul van Liempt op radiozender BNR.

 

“Als je schoenen koopt moet je twee keuzes bepalen. Je wilt de juiste prijs en de juiste keuze. Voor die prijs leent het internet zich prima en dus wordt dat kanaal steeds belangrijker. Maar voor de juiste keuze heb je een menselijk contact nodig,” zegt De Moor. Volgens hem is en blijft persoonlijk contact  met  verkopers of vriendinnen tijdens het kopen van schoenen heel belangrijk.

 

“Vooral vrouwen kopen schoenen om een bepaalde stemming te bevestigen. Internet leent zich daar minder goed voor dan de fysieke winkel, omdat je die schoenen niet direct in handen hebt en je dus niet zeker weet of je wel de juiste keuze hebt gemaakt,“ zegt De Moor.

 

Volgens De Moor ligt het online retourpercentage van Macintosh Retail Group tussen de 20 en 25 procent. “Klanten hebben onze producten vaak al in de winkel gezien en weten dus wat ze online kopen.”

 

Of het online verkoopkanaal het ooit zal winnen van de fysieke detailhandel is afhankelijk van de service van de verkoopmedewerkers in de stenen winkels, denkt  De Moor. “De klant weet beter wat hij wil en kent de eigenschappen of de prijs van je product enorm goed. De winkel wint het dus alleen van internet als je écht goede service verleent. En dat is in met name Noord-Europa, en dus ook in Nederland, eigenlijk beneden de maat. We zijn marktleider, maar verkopen nu nog maar één op de vier paar schoenen. Er valt voor onze organisatie dus nog op alle terreinen genoeg te winnen,” aldus de CEO van de Macintosh Retail Group.