TOP

Scarno roept winkeliers op om later met de uitverkoop te beginnen

Carl Nobelen van Scarno heeft via een brief de winkeliers opgeroepen om niet voor 15 december te beginnen met de uitverkoop. “Nu we voor het vijfde jaar op rij worden geconfronteerd met een trage start van het winterverkoopseizoen, is het van groot belang dat iedereen het hoofd koel houdt”, schrijft de vertegenwoordiger van Love Moschino, Lola Cruz, Unisa en Voile Blanche.

“De laatste jaren wordt het steeds duidelijker dat als gevolg van klimaatverandering de seizoenen verder verschuiven en zelfs aan het vervagen zijn”, opent Carl Nobelen van Scarno zijn brief. De vertegenwoordiger van Love Moschino, Lola Cruz, Unisa en Voile Blanche roept hierin alle winkeliers op om niet te vroeg te beginnen met de uitverkoop. “Vindt u het toch nodig een korting te bieden, doe dat dan uitsluitend op collectie artikelen uit voorgaande seizoenen, liefst in een klein hoekje achter in de winkel, maar begin niet met korting op de actuele collectie.”

Een aantal partners van Scarno zijn in overleg om de uitverkoop van de wintercollectie pas te starten na 15 december. Onder andere hierdoor schrijft Nobelen de brief. “Dit is in uw eigen belang en dat van de gehele markt.”

Na kerst

“Nu we voor het vijfde jaar op rij worden geconfronteerd met een trage start van het winterverkoopseizoen, is het van groot belang dat iedereen het hoofd koel houdt.” Daarom roept Nobelen iedereen op om niet met tussentijdse kortingen of vervroegde seizoenuitverkopen te beginnen. “Start uw opruiming van actuele wintercollectie niet eerder dan 15 december; nog beter is het om na kerstmis te starten, op tweede kerstdag als heel Nederland genoeg heeft van het binnen zitten en de eindejaar bonus in de zakken brandt.”

“Het is bewezen dat december de beste maand is om verkoopkansen optimaal te benutten. Volgens INretail hebben consumenten als gevolg van het gunstig vallen van de feestdagen dit jaar, veel vrije tijd om te winkelen en zal stimulerende invloed hebben op de omzetresultaten in het vierde kwartaal.”

Koopgedrag

Nobelen schrijft dat de klimaatverandering invloed heeft op het koopgedrag van de consument: “Uit alle marktrapporten komt eenduidig naar voren dat het consumentenvertrouwen in Nederland bijzonder hoog is, maar ook dat de consument een ander uitgave patroon ontwikkelt. De consument koopt niet meer overhaast en impulsief, maar koopt dàn wanneer men de behoefte heeft. […] De consument gaat niet tot aankoop over van laarzen wanneer het nog warm is, of sandalen als het koud en nat is, ook al worden ze met korting aangeboden.”

Lees ook ‘Retailers over de uitverkoop: ‘Soms vraag ik me af waar we met z’n allen mee bezig zijn”