TOP

Schoenenmerken over de Modefabriek: ‘De verkoop aan modewinkels wordt steeds belangrijker’

Tijdens de Modefabriek op zondag 9 en maandag 10 juli 2017 leek het rustig in de wandelgangen, maar veel labels hadden genoeg klanten over de vloer. Schoenvisie onderzocht waarom steeds meer schoenenmerken kiezen voor de modebeurs in de Rai. “We moeten laten zien dat we er zijn.”

Op de zondag is het om tien uur ’s ochtends voor de deur van ingang K van de Amsterdamse  Rai druk. De meeste bezoekers genieten van het zonnetje op het aangrenzende terras en de koffiebus op het terrein doet goede zaken. Eenmaal binnen worden bezoekers begroet door een vrolijk spektakel. Aan het plafond hangen teintallen gekleurde ballonnen en de zon schijnt door de ramen van het dak.

Steeds meer schoenenmerken vinden het belangrijk om op de Modefabriek te staan. Niet omdat er meer schoenenretailers naartoe gaan, maar vooral omdat het verkopen van schoenen aan modewinkels steeds belangrijker wordt. ‘We richten ons niet meer alleen op de schoenenwinkels’ en ‘Je moet overal gezien worden’, waren dan ook veelgehoorde reacties.

Jezelf laten zien

“We moeten laten zien dat we er zijn”, legt Dimitri van Leuven van BrandsPlus uit. Hij staat er met Pantofola D’Oro en vooral voor dat merk is de presentatie van belang omdat het label onderdeel was van USG totdat het agentuur vorig jaar failliet ging. “Modefabriek heeft weer de juiste vibe te pakken. Dat was een tijdje weg. In de Benelux zijn er momenteel bijna geen goeie beurzen meer. Modefabriek is daardoor belangrijk geworden voor ons. Op de GDS schreven wij vroeger gigantische aantallen, maar de laatste jaren bijna niets meer. Maar het wegvallen van de GDS is niet de reden dat we hier staan. Wij zijn goed vertegenwoordigd in de schoenenbranche, maar het voordeel hier is dat we veel textieljongens tegenkomen die we normaal gesproken niet snel zien.”

Jesse van Vliet staat er met Lilió: “We staan voor het eerst met dit merk op Modefabriek. Het is een nieuw label dus het is goed om te laten zien dat we bestaan. Ik krijg veel positieve reacties. Ik heb alleen het idee dat het niet zo druk is, maar dat kan ook komen door het mooie weer. Lilió wordt vertegenwoordigd door Iconic (pr-bureau, red.) en zij staan hier met Valentino waar mensen op afkomen dus dan heb je een beetje kruisbestuiving.”

Moeilijke tijden

Ook Ruben Clijsters van LF Fashion Agency ziet veel verandering in de schoenenbranche. Hij staat voor het eerst met Kenneth Cole op de Modefabriek: “Beurzen in het algemeen hebben het naar mijn mening momenteel erg moeilijk. Ze veranderen steeds en het aantal bezoekers wordt minder. Ik kom net van de beurzen in Berlijn en daar was het helemaal niet goed, ook al las ik in de pers het tegenovergestelde. We zijn zoekende in Europa naar welke beurzen relevant zijn voor ons. Zondagochtend was er een goed begin, maar in de middag liep het bij ons leeg. De maandag was veel beter. De organisatie doet veel moeite en snapt de behoefte van de merken. Dat is niet op iedere beurs zo. We stonden voorheen ook op de GDS, waar we het altijd erg goed deden. Nu de GDS weg is en is vervangen door Gallery Shoes veel later in het seizoen, is de timing niet goed meer voor ons omdat we onze orders dan al lang gesloten hebben.”