TOP

Shoes Düsseldorf: de markt is nog steeds onzeker, maar bovenal is de sfeer goed

Shoes Düsseldorf was van 28 tot en met 30 augustus 2022 - met afterparty en zonder mondkapjes - weer bijna als vanouds. De sfeer was goed, al sluimeren op de achtergrond de zorgen voor wat de tweede helft van het jaar gaat brengen. Een verslag vanuit de Areal Böhler. “De beurs is een beetje als de winkelstraten op dit moment. Er zijn minder bezoekers, maar ze kopen wel meer.”

Foto’s: Shoes Düsseldorf

Beleefden we eind augustus dan eindelijk de eerste échte post-pandemische editie van Shoes Düsseldorf? Het lijkt er zowaar op. De beurs kon voor het eerst sinds tweeënhalf jaar zonder beperkingen plaatsvinden, en dus ook zonder mondkapjes. Iets wat meer dan welkom was tijdens de drie zonovergoten dagen in de fabriekshallen van het Areal Böhler-complex in Düsseldorf, waar het – alle ventilatiesystemen ten spijt – behoorlijk zweten was.

“We voelden de opluchting dat de coronarestricties niet meer nodig zijn”, zegt Mariska Kroese van Fairwise, de Nederlandse vertegenwoordiger van de beurs. “Dan pas merk je wat een impact de maatregelen eigenlijk hadden. Na de eerste beurszondag hebben we voor het eerst sinds lange tijd weer een afterparty voor exposanten en bezoekers georganiseerd. Dat voelde weer als vanouds.”

Weer uitpakken

De stand van Floris van Bommel is hier ook een goed voorbeeld van. Die is normaal gesproken al van de andere kant van de beurshal te zien, maar was de afgelopen edities een stuk bescheidener. Nu is het merk terug met een groots opgezette stand, compleet met de vertrouwde mega-visual met wederom een jaloersmakende reislocatie. “Na een paar sobere edities wilden we weer uitpakken”, vertelt commercieel directeur Pepijn van Bommel.

‘Na een paar sobere edities wilden we weer uitpakken’

Pepijn van Bommel, Schoenfabriek Wed. J.P. van Bommel

“Nieuw is dat de stand veel opener is: om te vieren dat we elkaar weer kunnen ontmoeten, is het idee. De branche heeft zware jaren achter de rug en het is nog steeds geen hosanna. Maar tegelijkertijd zie ik prachtige voorbeelden van retailers die vooruit willen en in de toekomst investeren. Zo staan wij ook in de wedstrijd: we ondernemen ons de crisis uit.”

Veel nieuw- en terugkomers

Het aanbod is met ruim 600 merken weer op het niveau van voor corona. Opvallend is het grote aantal nieuwkomers: 130. Volgens Mariska Kroese van Fairwise een teken dat de sector weer klaar is om te ondernemen. “We hadden deze editie bijvoorbeeld veel nieuwe en terugkerende bedrijven uit de Benelux die de stap naar Duitsland willen zetten. Zoals Cha, de Bos Group met Maruti, de Unlimited Footwear Group met Gap Footwear en de Hooijer Footwear Group met Heydude.”

Anderen zijn al langer bezig de Duitse markt via Shoes Düsseldorf te bewerken. Het Belgische schoenenbedrijf Manexco staat voor de derde keer op de beurs met de merken Giulia en Lumberjack. “Vooral voor de zichtbaarheid”, zegt general manager Arnaud Vanderplancke. “Düsseldorf trekt met zijn strategische locatie zowel bezoekers uit Duitsland als de Benelux.” Al vindt hij het rustiger dan verwacht, een mening die meerdere exposanten delen. “Maar de kwaliteit van de bezoekers is goed, onze grootste klanten hebben we al gezien. De beurs is een beetje als de winkelstraten op dit moment. Er zijn minder mensen, maar ze kopen wel meer.”

Onzekerheid over najaar

De sfeer is goed, maar de verslechterende economische omstandigheden baren zorgen en dat is voelbaar op de beurs. “Al moet je wel wat verder doorvragen voor dat verhaal eruit komt”, zegt Guido van den Heuvel, de nieuwe countrymanager van het Oostenrijkse schoenenmerk Högl voor Nederland. “Winkeliers draaien momenteel goede omzetten, maar er is veel onzekerheid over wat het najaar gaat brengen.”

‘Winkeliers draaien goede omzetten, maar er is veel onzekerheid over het komende najaar’

Guido van den Heuvel, countrymanager Högl

Het sleutelwoord voor leveranciers die winkeliers daarin tegemoet willen komen? “Voorraad, voorraad, voorraad”, stelt Van den Heuvel. “En op tijd leveren. Wat dat betreft scheelt het enorm dat wij eigen fabrieken in Oost-Europa hebben. Door die korte lijnen hebben we onze prijzen ook bijna niet hoeven verhogen.”

Feest van kleur

De economische vooruitzichten mogen enigszins somber stellen, de nieuwe collecties doen dat allerminst. De zomermode voor 2023 belooft een feest van kleur en elegantie. Met meer geklede modellen voor hem en haar; exemplarisch is dat zelfs een casualmerk als Blackstone nu loafers in de collectie heeft.

Guido van den Heuvel (Högl) is er blij mee. “De mode beweegt onze kant op. We zijn de pumps uit onze najaarscollectie nu al aan het bijproduceren.” “De nieuwe collecties zijn erg kleurrijk”, vindt ook Mariska Kroese (Fairwise). “Hopelijk zetten we daarmee de toon voor het komende zomerseizoen.”

Nieuwe datum voor wintereditie Beursorganisator Igedo Company kondigde vorig seizoen al aan dat de volgende wintereditie van Shoes Düsseldorf naar voren wordt gehaald en van 26 tot en met 28 februari 2023 zal plaatsvinden. “We hebben deze keuze nu al gemaakt omdat we de issues in de supply chain eerder zien toenemen dan afnemen”, zei managing director Ulrike Kähler van Igedo Company daar destijds over. “Dat vraagt om het actief blijven bespreken van de toekomst en snel inspelen op wat haalbaar en mogelijk is.”

Meer zien? Zo zag de zomereditie van Shoes Düsseldorf eruit: