TOP

Terug in Nederland: Aerosoles [interview]

Toen Aerosoles zes jaar geleden failliet werd verklaard, verdween het schoenenmerk uit het Nederlandse straatbeeld. Jeroen van Scherrenburg brengt het merk vanaf zomer 2017 weer terug. “De naamsbekendheid onder de consumenten is nog groot en nu in de onderkant en het midden van de markt veel is weggevallen, zijn er kansen ontstaan voor de sterke winkels”, vertelt de nieuwe vertegenwoordiger aan Schoenvisie.

Aerosoles liep altijd erg goed in de Benelux, tot het bedrijf in 2010 failliet werd verklaard. “Er werd veel geïnvesteerd in Zuid-Europa en niet genoeg in de collecties waardoor de verkopen in de winkels naar beneden gingen”, vertelt Jeroen van Scherrenburg. Nu het merk sinds acht seizoenen een doorstart heeft gemaakt bij Tata India (mede-eigenaar Aerosoles Amerika), vertegenwoordigt Van Scherrenburg vanaf zomer 2017 het merk in de Benelux.

Waarom zie je grote kansen om het merk te vertegenwoordigen?

“Omdat de naamsbekendheid onder de consument nog groot is en vóór het faillissement veel schoenen van Aerosoles werden verkocht. Daarnaast is het concept erg goed – het is soft en soepel, maar zeker ook modisch – en de prijs is commercieel (€ 59,95 tot € 99,95).

“In de onderkant en het midden van de markt is veel weggevallen afgelopen jaren. Dat biedt enorme kansen voor de sterke winkels die nu over zijn gebleven. Zij kunnen de onderkant van het middensegment erbij nemen en uitbreiden zodat ze meer traffic genereren in de winkels. Er ligt een enorme kans voor de betere retailers en ik denk dat Aerosoles hierbij kan helpen.”

Wat is er aan het merk veranderd waardoor er weer vertrouwen in is?

“De basis is hetzelfde gebleven. Ze hebben de features die goed waren, doorgevoerd. Wat stil stond was de doorontwikkeling van de mode items en dat hebben ze nu weer opgepakt. De collecties lopen nu van basis tot fashion met een knipoog naar het concept ‘soft en soepel’. Het woord comfort is zeer gevaarlijk om te gebruiken. Het merk heeft niets met losse steunzolen te maken, maar het loopt wel uiterst comfortabel.”

Hoe gaat het tot nu toe met het merk?

“Het wordt goed opgepakt. Ik krijg reacties van klanten dat ze het fijn vinden dat het merk er weer is omdat ze het hebben gemist in de winkel en de consument er nog naar vraagt. De naamsbekendheid is nog groot dus het kan zeker weer een plek verwerven in de markt. Sterker nog, die plek is er nog want je ziet aan de internetverkopen van Aerosoles in het buitenland dat er veel Nederlanders het merk nog bestellen.”

Hoe zie je de toekomst van het merk in Nederland?

“Ik wil het merk terugbrengen op de plekken waar het hoort, in de betere winkels van Nederland en België, van het midden tot het hoogsegment. Aerosoles moet weer een goede positie innemen, ondersteund door de juiste marketing. Het merk moet eerst in de winkels komen en daarna gaat de marketingmachine los.”