TOP

“Winkels schieten tekort in combinatie online en offline”

De online en offline verkoopkanalen van winkelketens versterken elkaar nog onvoldoende. Hierdoor gaan consumenten zelf op zoek naar de optimale winkelervaring, waardoor winkelketens omzet mislopen.

Dat blijkt uit het onderzoek van PricewaterhouseCoopers ‘Customers take control’ waarvoor 7.000 online consumenten in acht landen (waaronder Nederland) werden geïnterviewd.

In West-Europa winkelt zo’n 40 procent van de consumenten online. In Nederland is dit 56 procent. Naar verwachting bedraagt dit percentage in 2015 voor West-Europa 50 procent en voor Nederland en het Verenigd Koninkrijk bijna 70 procent.

Frequentie
De frequentie van online aankopen ligt in Nederland met 2,6 aankopen per maand aanzienlijk lager dan in landen als China (8,4), de Verenigde Staten (5,2) en het Verenigd Koninkrijk (4,3).

Ongeveer 20 procent van de Nederlandse online consumenten koopt minstens een keer per week iets in een webshop, net als in Frankrijk en Zwitserland. In China is dit 70 procent en in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten 40 procent.

Top 5
Consumenten (onder)zoeken producten bij verschillende retailers (zowel online en offline) om het vervolgens ergens anders te kopen (online of offline). Daar komt bij dat de respondenten er steeds meer voor kiezen om slechts bij een paar partijen online te kopen. Zo geeft 86 procent aan bij maximaal vijf partijen een online aankoop te doen. Retailers moeten dus zorgen dat ze tot die persoonlijke top 5 van webshops behoren.

Hema en H&M
De vijf populairste Nederlandse retailers die ook actief zijn met een webshop zijn: Hema, H&M, Blokker, Kruidvat, en Albert Heijn. Internationaal geldt dat online de nationale bedrijven meestal domineren. Zo is dat Tchibo in Duitsland, Fnac in Frankrijk en Walmart in de Verenigde Staten.

Samenwerking
Volgens PricewaterhouseCoopers zien veel retailers hun online en offline winkels nog als twee op zichzelf staande verkoopkanalen. De combinatie kan leiden tot omzetgroei en kostenbesparing. In 2020 zijn de meest succesvolle online retailers in staat om hun klanten snel door een groot productaanbod te leiden naar het product van hun keuze. Consumenten zullen hun ervaringen delen via social media.

Nu nog gebruikt ruim een op de drie ondervraagden social media, maar slechts 3 procent koopt iets via deze kanalen. Maar in het volgen van merken en winkels via social media zijn ze veel actiever. In Hong Kong doet 44 procent dit en in China 40 procent. In Nederland valt er op dit gebied nog wel wat te winnen: slechts 10 procent van de ondervraagden volgt merken en winkels via social media. Alleen Frankrijk scoort met 8 procent lager.

Showroom
“Deze nieuwe realiteit vraagt een nieuwe manier van omgaan met voorraden en een andere manier van inrichten van het fysieke winkelconcept. We zullen zien dat retailers de fysieke winkel steeds meer zullen inzetten als een verlengstuk van online. Bijvoorbeeld in de vorm van een showroom, waar online gekochte items afgehaald of geruild kunnen worden. Dit betekent dat ze minder voorraad nodig hebben, daarmee minder werkkapitaalbeslag zullen hebben, waardoor ze efficiënter en winstgevender kunnen zijn. Een groot goed in de huidige competitieve retailmarkt”, aldus Dennis van Ameijden, partner en voorzitter van de Retail & Consumer groep bij PricewaterhouseCoopers.