TOP

Wortmann-groep verwacht lichte groei

De omzet van de Duitse schoenenproducent Wortmann Schuh-Holding is in de eerste helft van het lopende boekjaar (herfst-winterseizoen van 01-06-2013 t/m 30-11-2013) met 0,5 procent gestegen naar 498,6 miljoen euro.

In dezelfde periode in het voorgaande jaar (01-06-2012 t/m 30-11-2012) bedroeg de omzet 491,6 miljoen euro. Voor het totale boekjaar 2013-2014 (t/m 31-05-2014) wordt op basis van de orders voor het voorjaar-zomerseizoen 2014 uitgegaan van een lichte omzetstijging naar zo’n 1,015 miljard euro. De totale omzet bedroeg vorig jaar 1,0106 miljard euro. Het exportquotum van 53,2 procent  zal ten opzichte van vorig jaar nauwelijks veranderen.

Volgens Wortmann had de schoenen- en modebranche het afgelopen jaar veel last van de weersomstandigheden. Het uitblijven of te laat beginnen van de winter met voorjaarstemperaturen in december heeft de kooplust van de consumenten duidelijk getemperd.

Private label-collecties
Een andere factor voor de gematigde groei was het besluit om bij Tamaris geen private label-collecties meer aan te bieden. Volgens Wortmann dient deze maatregel ter versterking van het eigen merk, maar eveneens als versterking van de retailpartners.

De omzet op de Duitse thuismarkt groeide in de eerste zes maanden sterker dan de export. Op de buitenlandse markten boekten Oost-Europa met Rusland aan de top en Frankrijk, Groot-Brittannië en – ondanks alle economische moeilijkheden – Griekenland groei.

15.000 schoenenwinkels
In Azië daalde de handel in private label-collecties van Novi Footwear Singapore/Hong door de wisselkoers licht. De collecties van de Wortmann-groep worden wereldwijd in meer dan zeventig landen en in meer dan 15.000 schoenenwinkels aangeboden.

Het Tamaris-systeempartnerschap met retailpartners ontwikkelt zich positief. Eind januari  2014 waren er 888 verkooppunten (+ 91) in 29 landen (45 procent buiten Duitsland) met een Tamaris monobrand store of shop-in-shop gecontracteerd. Dat zijn 274 Tamaris monobrand stores (+ 40) en 614 shop-in-shops (+ 51).

Mobiele website
Voor Wortmann is online is momenteel het sterkst groeiende verkoopkanaal.  Tamaris  heeft eigen webwinkels in Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk. Tamaris breidt de multi-channel activiteiten uit met een Duitse mobiele website. Via een i ‘beschikbaarheidscheck’ kunnen consumenten  met hun smartphone zien waar een bepaald model in de gewenste kleur en maat in de dichtstbijzijnde Tamaris-winkel of shop-in-shop verkrijgbaar is.

Tamaris USA Inc. is een nieuwe dochtermaatschappij van  de Wortmann-groep. Het Duitse schoenenbedrijf wil met Tamaris ook de Amerikaanse markt veroveren. De verkoop start eind 2014 met de herfst-wintercollectie 2015.

Marktleider
De Wortmann-groep is één van de grootste ondernemingen in Europa op het gebied van de productie en verkoop van schoenen. In het lopende boekjaar werden er ongeveer 31,6 miljoen paar modeschoenen geproduceerd en zo’n 21 miljoen paar in de standaardproductie. In het segment modieuze vrouwenschoenen is de Wortmann-groep marktleider.

In Europa bestaat het merkenportfolio uit Tamaris, Marco Tozzi, Caprice, Jana en s.Oliver shoes. In Azië is de Wortmann-groep  eigenaar van Novi Footwear Fareast Ltd.

Wortmann is heeft acht kantoren in Europa, elf in Azië en is sinds kort ook in de Verenigde Staten. Internationaal telt de groep momenteel in totaal 1.092 medewerkers (+ 39), waarvan 674 in Europa. Wereldwijd produceren zo’n  30.000 werknemers schoenen voor de Wortmann-groep.

Voorzichtig optimistisch
Voor het komende boekjaar is Wortmann voorzichtig optimistisch. Op basis van de eerste verkoopcijfers voor het komende herfst-winterseizoen wordt er ook in 2014-2015 gerekend op een lichte omzetstijging.