TOP

Ziengs komt met nieuw winkelconcept

De schoenenketen Ziengs Schoenen lanceerde op donderdag 4 september 2014 een nieuwe formule in de filialen in Zwolle en Veenendaal.

De schoenenketen Ziengs Schoenen heropent op donderdag 4 september 2014 de filialen in Zwolle en Veenendaal volgens het nieuwe winkelconcept. Dat laat algemeen directeur Henk Ziengs aan RetailNews weten. Ziengs komt met de nieuwe formule deels terug op de oude formule ZiengsXP die in 2012 werd gelanceerd. Vooral de inrichting wordt weer meer zoals het voorheen was. Door ZiengsXP werd er veel gebruik gemaakt van karton en staal maar “daarmee kwamen onze schoenen echter niet super tot hun recht. In de nieuwe opzet zijn onze producten bijvoorbeeld veel beter belicht en zien ze er daardoor mooier uit.” Volgend jaar worden er nog vier andere filialen omgebouwd naar het nieuwe winkelconcept. Welke winkels dat worden is nog niet bekend. In oktober 2014 wordt ook de website vernieuwd.

Technologie
Bij de nieuwe winkelformule wordt veel aandacht besteed aan technologie. Zo komen er touchscreens in de winkel waarmee klanten en werknemers producten kunnen bestellen en in de flagship store in Zwolle komen digitale reclameborden in de etalages. De touchscreens zijn er al in dertig winkels te gebruiken maar dat wordt nu uitgebreid naar alle filialen.

Boven middenmaat
Ziengs zegt tegen RetailNews dat de schoenenketen boven het middenmaat moet uitstijgen met al deze aanpassingen. Daarom komen er in de winkels ook servicepunten waar je onder anderen je schoenen kunt laten poetsen en het winkelpersoneel krijgt extra trainingen.

Buitenland
Voor de nieuwe winkelformule heeft Ziengs veel gekeken naar buitenlandse retailers, vooral naar de Britse keten Schuh en het Canadese Aldo. “Wat we bijvoorbeeld van hen hebben geleerd is om bijpassende productgroepen meer bij elkaar te presenteren, zodat het aankoopproces gemakkelijker wordt. Bovendien is het niet erg om veel producten te tonen. Nederlanders houden nu eenmaal van snuffelen.”