TOP

Louis van Wijk nieuwe agent Candice Cooper

Het Duitse sneakerlabel Candice Cooper heeft voor de Benelux een nieuwe agent in de arm genomen, Louis van Wijk. Het merk werd eerder vertegenwoordigd door de Belgische agentuur Looks Agencies.

Hoe ben je met het label in contact gekomen?

Louis van Wijk, Louis van Wijk Agenturen: “Christoph Siegel benaderde me. In eerste instantie ging het om vertegenwoordiging voor Nederland. Toen hij hoorde dat ik ook een uitgebreid netwerk in België heb, vroeg hij me als agent voor de Benelux. Candice Cooper is met 900 verkooppunten het grootste sneakermerk van Duitsland. Met ruim honderd dealers is België ook goed ingevuld, maar Nederland bleef nog wat achter. Candice Cooper ligt hier bij een dertigtal deuren. Ik denk dat er veel meer uit te halen is.”

Waarom sprak het merk je aan?

“Ik volg Candice Cooper al langer. Het is een mooi en kwalitatief hoogstand merk. Siegel heeft bewust gekozen voor productie in Italië, Candice Cooper is een 100% Italiaans product. De meeste sneakers komen tegenwoordig uit Portugal. Niet dat daar iets mis mee is, maar je ziet het verschil in de pasvorm en het materiaalgebruik. Voor de collectie wordt gebruik gemaakt van plantaardig gelooid leer, dat heel prettig en zacht aanvoelt op de voet.”

“Ik vertegenwoordig ook een ander sneakermerk, D.A.T.E., dat qua prijsklasse iets lager zit en zich op een jonger publiek richt. Dat is wat speelser, Candice Cooper is meer sophisticated. Het vult elkaar mooi aan.”

CC_Italien_SS16_3133 CC_Italien_SS16_1399

Hoe ziet de collectie van Candice Cooper eruit?

“Candice Cooper brengt twee collecties per jaar. In de toekomst wordt daar waarschijnlijk een tussencollectie aan toegevoegd. Siegel werkt vanuit een basismodel, dat gebaseerd is op het originele sneakermodel met neuskap en rubberen rand aan de zijkant, en maakte hier een luxere leren variant op. Die look vormt de basis van de collectie, de kleuren en materialen veranderen per seizoen. De prijzen gaan van €169,- tot €219,-, met uitschieters tot €279,-. Dat noem ik de ‘snoepjes’; seizoensitems waarvoor gebruik is gemaakt van bijzondere materialen en kleuren. Denk daarbij aan echt bont in de winter, of een handbeschilderde schoen.”

Ben je niet bang dat sneakers de hype op een gegeven moment voorbij zijn?

“Voorlopig zie ik het sneakergeweld nog niet afnemen. Wel verwacht ik dat er vraag zal ontstaan naar een ander type sneaker. Daar zie ik ruimte voor Candice Cooper. Voor zomer 2016 was het bestverkochte model een witte sneaker met een kuipzool. Ik denk niet dat de consument zo’n zelfde schoen een tweede keer aan gaat schaffen.”

CC_Italien_SS16_1728 CC_Italien_SS16_1781

Hoe wil je het merk in Nederland verder uitrollen?

“Mijn prioriteit is momenteel dat het in de juiste winkels ligt. Ik heb liever veertig goede winkels die samen vijfduizend paar verkopen, dan tweehonderd winkels die samen zesduizend paar verkopen maar waar het merk eigenlijk niet past. Een goede positionering wordt steeds belangrijker; ik heb uit ervaring gemerkt dat een label alleen goed wordt verkocht in de juiste omgeving. Voor Candice Cooper is dat een hoger, wat luxer segment.”

Over Candice Cooper

Candice Cooper is opgericht door de Duitse Christoph Siegel, die jaren zelf als vertegenwoordiger werkte en in 2006 besloot om zijn creativiteit de vrije hand te laten en voor zichzelf te beginnen. Hij liet zich inspireren door de vroegste sneakermodellen, die aan het begin van de twintigste eeuw werden uitgebracht. Tegenwoordig is Candice Cooper gevestigd in Freienbach (Zwitserland), aan het Meer van Zürich.

CC_Italien_SS16_3693 CC_Italien_SS16_3723