TOP

Nu in Schoenvisie 2: crosschannel ondernemers in beeld

De nieuwste editie van Schoenvisie staat in het teken van crosschannel ondernemers, die de on- en offline wereld op een vernieuwende manier met elkaar verbinden. Daarnaast: een interview met Rendi Aditia, oprichter van het luxe sneakermerk Mason Garments, en zes pagina’s met trends voor winterseizoen 2017-2018.

5 crosschannel toppers: ‘Crosschannel ondernemen zit in ons DNA’

Croschannel ondernemen is een must voor elke ondernemer in de schoenenbranche. We vroegen vijf uitblinkers op dit gebied naar hun visie en inspiratie. Wat werkt, hoe pakken ze het aan en hoe onderscheiden ze zich? “De online of offline klant bestaat niet; er is gewoon één klant.”

‘Een webshop is niet iets ‘voor erbij’, maar een volwaardig filiaal’

Erik van de Kerkhof en zijn zoon Nick staan aan het roer van Donelli, een familiebedrijf met vier vestigingen in de provincie Utrecht. Erik is een echte schoenenman, terwijl Nick van jongs af aan al is geïnteresseerd in elektronica en software. In het profiel over Donelli lees je hoe die combinatie resulteerde in een succesvolle onlinestrategie.

Markt in cijfers: online bestedingen blijven stijgen

De online bestedingen aan schoenen zijn bezig met een inhaalslag en stijgen sterker dan de online uitgaven aan kleding, die wel nog altijd een stuk hoger liggen. Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor (GfK/Thuiswinkel.org) over het derde kwartaal van 2016. “De opmars van een aantal grote spelers in de online schoenenverkoop heeft ervoor gezorgd dat het aandeel flink is gestegen”, verklaart Gino Thuij, managing consultant fashion & retail bij GfK.

Gezien op de catwalk: trends voor winter 2017-2018

Robuust of verfijnd, ingetogen of kleurrijk, bijzonder gedetailleerd of eenvoud in luxe: het najaar van 2017-2018 heeft het allemaal. Een blik op de catwalktrends leert ons dat het een veelzijdig seizoen wordt, waarin naast schoenen ook opvallende sokken en kousen gezien mogen worden.

Vakidioot: Rendi Aditia van Mason Garments

Rendi Aditia is oprichter en eigenaar van het luxe sneakerlabel Mason Garments. In de rubriek Vakidioot laat hij zijn persoonlijke kant zien. “Ik lijk op mijn moeder. Ze is ook ondernemer – iedereen in mijn familie overigens – en heeft meer dan twintig jaar in de diamanthandel gezeten. Als ik ergens niet uitkom, vraag ik haar om advies.”

Even afrekenen bij Schoenen Enzo in Castricum

Deze editie geeft Joyce Castricum van Schoenen Enzo een kijkje in de keuken en de kassa. Schoenen Enzo zit als shop-in-shop in kledingzaak Tip Top Casuals, met vestigingen in Castricum en Heemskerk. “Om de kleding en schoenen goed op elkaar aan te laten sluiten, gaan we altijd samen op inkoop.”

Nieuw gezicht: Joost Alferink en Roderick Muller van 3dabout.me

De hoge retourpercentages zijn voor veel webwinkels een fikse kostenpost. Joost Alferink en Roderick Muller ontwikkelden daarom 3dabout.me, een pasvormtool waarmee je online altijd de juiste maat schoenen besteld.

Sluit nu een Schoenvisie Totaal Jaarabonnement af en ontvang 9 keer per jaar het blad met  met interviews, achtergronden en marktcijfers uit de schoenenbranche, plus onbeperkt toegang tot alle artikelen op onze website. Ook ontvang je twee keer per jaar de kleurkaarten, speciaal voor onze abonnees samengesteld door onze trendwatchers, en krijg je korting op evenementen als de Trenddag. Heb je geen abonnement? Bekijk hier de mogelijkheden.