TOP

Winkelcriminaliteit stoppen: hoe ver mogen winkeliers gaan?

Welke maatregelen mag u als winkelier volgens consumenten treffen om winkelcriminaliteit te voorkomen? Uit exclusief onderzoek van GfK Panel Services voor Schoenvisie blijkt dat mannen en vrouwen hier niet altijd hetzelfde over denken.

Volgens een recent onderzoek van nieuws – en actualiteitenprogramma EenVandaag pleit 62 procent van de ondernemers voor een verruiming van de wapenwet. Maar liefst 88 procent van de ondervraagden had begrip voor het juweliersechtpaar uit Deurne waarvan de vrouw in maart van dit jaar twee overvallers doodschoot. Ruim een derde van de ondervraagde winkeliers (36%) stelt dat ze in de afgelopen twee jaar extra veiligheidsmaatregelen hebben genomen vanwege gevoelens van onveiligheid. Van de winkeliers geeft 19 procent aan een wapen te hebben in hun zaak; vrijwel in alle gevallen is dit een slagwapen.

Volgens één op de vijf winkeliers (22%) is de veiligheid voor henzelf en hun personeel de afgelopen twee jaar afgenomen; ruim zes op de tien (66%) zeggen dat die gelijk is gebleven. Twee derde (65%) vindt dat winkeliers ook geweld mogen gebruiken tegen overvallers, zelfs alleen al om ze te verjagen.

Verschillen mannen en vrouwen
In een exclusief onderzoek van GfK Panel Services in opdracht van Schoenvisie werd aan ruim 1000 consumenten het volgende gevraagd: welke maatregelen vindt u als klant acceptabel bij het voorkomen van winkelcriminaliteit/winkeldiefstal in kleding- en schoenenwinkels? Vooral alarmlabels, detectiepoortjes en videocamera’s blijken op begrip te kunnen rekenen.

Markt in cijfers overvallen

Er zijn wel opvallende verschillen tussen mannen en vrouwen. Voor vrouwen geldt in veel sterkere mate dan voor mannen dat winkelpersoneel niet aan hun tassen mag komen. Opvallend is dat het achter de hand hebben van wapens (inclusief DNA-/Pepperspray) veel vaker wordt geaccepteerd door mannen dan door vrouwen.

In het achtergrondverhaal in Schoenvisie 6, die rond 19 augustus 2014 verschijnt, kunt u meer lezen over dit onderzoek en de ervaringen met winkelcriminaliteit van ondernemers.

Nog geen abonnee van Schoenvisie? Klik hier voor een abonnement.