TOP

Deze ondernemersverhalen trokken in 2022 de meeste aandacht

Met het einde van 2022 in zicht blikken we terug op opnieuw een veelbewogen jaar in schoenenland. Dat doen we vandaag met de interviews met de meeste clicks. Van de vrouw die Maruti ‘opnieuw en beter’ op de kaart zette tot het afscheidsinterview met vertrekkend vanHaren-topman Krein Bons; dit waren het afgelopen jaar de bestgelezen ondernemersverhalen op schoenvisie.nl.

Portret Krein Bons: Inretail

#1 Dit is de vrouw die Maruti ‘opnieuw en beter’ op de kaart zette

Coco Kling begon vier jaar geleden als brand- en productmanager bij Maruti (Bos Group International) om het Nederlandse schoenenmerk ‘opnieuw en beter’ op de kaart te zetten. Met succes: het label won dit voorjaar de Zilveren Schoen 2021. Wie is de vrouw achter de rebranding? We legden haar zeventien persoonlijke vragen voor.

#2 Hoe Nolten van kleinste schoenenwinkeltje in Den Haag uitgroeide tot grootste in de regio

Wat begon als het kleinste schoenenwinkeltje van Den Haag, is in bijna vijftig jaar tijd uitgegroeid tot de grootste schoenenzaak in de regio. Met de heropening van de flagshipstore in Westfield Mall of the Netherlands versterkt de luxe schoenenretailer Nolten zijn positie als ‘local hero’. Ondertussen bouwen directeur-eigenaar Erik Nolten en commercieel directeur Ard Doornhein ook aan de landelijke naamsbekendheid.

#3 Vijf winkels, één platform: zo zien de ondernemers achter MisterMadame de toekomst

Vijf bekende schoenenretailers – Snoeren uit Teteringen, Van Camp uit Lunteren, Van Keeken uit Alphen aan den Rijn, Van Lier uit Belfeld en Van Schijndel uit Hilversum – bundelen de krachten met het nieuwe platform Mistermadame.nl. En die samenwerking gaat verder dan een gedeelde webshop alleen, vertelt initiatiefnemer en woordvoerder Marcel Schevers in een groot interview. Veel verder.

#4 Met pensioen? Voormalig vanHaren-topman Krein Bons peinst er niet over

Hij was één van de langst zittende CEO’s in retailland, maar op 1 juli 2022 nam Krein Bons na 26 jaar afscheid van ‘zijn’ vanHaren. Onder zijn leiding maakte de keten een indrukwekkende transformatie door: van ‘stoffige’ schoenenboer naar modern bedrijf met een duidelijk eigen gezicht. Hoe kijkt hij terug op zijn tijd bij de retailketen? “Bij Deichmann waren wij de pionier, het innovatieve eilandje.”

#5 Christiaan Berg (Parbleu) studeerde rechten, maar werd schoenenontwerper

Voor sneakerliefhebber Christiaan Berg werd in 2017 een droom werkelijkheid met de oprichting van zijn schoenenlabel Parbleu. Nu zet hij in op verdere uitbreiding in de Benelux, en ook Duitsland lonkt. Wie is de man achter het merk? Een portret in dertien vragen. “Ik ben afgestudeerd in merkenrecht en krijg altijd de vraag waarom ik daar nooit wat mee ben gaan doen.”

#6 Ondernemer Niels van Mourik scoort met handgekleurde schoenen

Niels van Mourik, eigenaar van J. van Mourik & Zn in Alblasserdam, behoort tot de selecte club Greve-kleurspecialisten in ons land en finisht blanco schoenen van het mannenschoenenmerk op verzoek in elke denkbare kleur in het instore atelier bij zijn schoenenzaak. “Ik heb een hekel aan de term beleving, maar dat is wel wat we met Atelier J. van Mourik willen doen.”

#7 17 vragen aan Jamie Faber (So Jamie), die groot fan van Ajax is: ‘Ik ben bijna hooligan-fanatiek’

Jamie Faber is oprichter en CEO van So Jamie, dat modieuze vrouwenschoenen en bijpassende kidscollecties maakt. Ze is ook een van de zes vrouwen die wordt gevolgd in de nieuwe realityshow Goud Zuid (de uitzendingen zijn tot nader order uitgesteld, red.). Wie is de vrouw achter het merk? “Of ik een nutteloos talent heb? Haha, ja! Ik kan alle deelnemende clubs van de Eredivisie en Jupiler League zó opsommen.”

#8 Zonder GMS-directeur Vincent de Kok waren 90s kids misschien opgegroeid zonder Pokémon

Vincent de Kok is directeur van retailserviceorganisatie GMS Group Benelux, met 275 leden uit de schoenen-, sport- en outdoorbranche. Maar eerder in zijn carrière was hij óók de man die tv-klassiekers als ‘Pokémon’ en ‘The Jerry Springer Show’ naar Nederland haalde, zo leerden we in een persoonlijk interview met deze bekende schoenprofessional. “Jerry is in het echt veel leuker dan hoe hij door de media is neergezet.”

#9 Jubilerend Waardijk Schoenen is al 175 jaar niet klein te krijgen

Waardijk Schoenen viert op 2 september het 175-jarig jubileum. Het familiebedrijf met winkels in Alkmaar en Heemstede moest begin 2015 vrijwel helemaal opnieuw beginnen na een verwoestende brand, maar hield de rug recht. Eigenaar Bert Waardijk blikt terug én kijkt vooruit. “Lef en doorzettingsvermogen zijn altijd al kenmerkend geweest voor ons bedrijf.”

#10 Voor Schoenmode Hermans ligt de toekomst in Winterswijk

Elise Wiendels-Hermans en Rudi Wiendels, eigenaren van Schoenmode Hermans met twee winkels, verhuisden hun vestiging in Groenlo begin dit jaar naar Winterswijk. Omdat ze daar meer mogelijkheden zien, waarvan het andere filiaal in Hengelo ook profiteert. “We willen een fundament leggen waarop onze dochter kan voortbouwen.”

#11 Dit Rotterdamse familiebedrijf verkoopt niet alleen schoenen, maar repareert ze ook

Het Rotterdamse familiebedrijf Vos Schoenen combineert de verkoop én de reparatie van schoenen, met een instore schoenmakerij waar klanten dat proces van dichtbij kunnen zien. Het draagt bij aan de winkelbeleving, zien eigenaren Ronald en Richard Vos. “Het past bij het ambachtelijke karakter.”

#12 Schoenengrootheid Dick Boons maakte bij Mexx af wat hij met zijn eigen merk begon

Dick Boons is met pensioen gegaan. De bekende schoenontwerper, die rond de millenniumwisseling groot succes had met zijn gelijknamige label, sluit zijn carrière af bij Mexx Footwear. Dit voorjaar (lente-zomer 2022) verscheen zijn laatste collectie in de winkels. “Wat ik met Studio Dick Boons begon, heb ik met Mexx af kunnen maken.”