TOP

Interview met Beer & Cheese: ‘We wisten niets van de schoenenwereld’

Anderhalf jaar geleden had nog niemand gehoord van importeur/agentuur Beer & Cheese of hun merken Rollie en Woden. Inmiddels kunnen oprichters en ook privé partners Birkit Kroon en Koen Rigter het werk niet meer met z’n tweeën aan.

In Schoenvisie 5 een uitgebreid interview met Birkit Kroon en Koen Rigter, de oprichters van Beer & Cheese, over de start en groei van hun agentuur.

Birgit Kroon: “Toen we in mei 2013 begonnen, waren we volledig nieuw op de markt. Beer & Cheese, Rollie (het eerste merk van Beer & Cheese, red.), onze namen: het zei niemand iets. Dus schaften we een samplecollectie aan, kochten een auto en gingen daarmee langs winkels waarvan wij dachten dat Rollie er zou passen. Zonder afspraak vooraf. “

Koen Rigter: “We komen allebei uit een andere branche en wisten niets van de schoenenwereld. Vroeg een winkelier ons hoe een schoen was gelijmd of verstikt – géén idee. Ze moesten ons bijna uitleggen hoe het model kwalitatief in elkaar zat.”

Kroon: “Binnen een jaar zaten we op honderd verkooppunten, binnen anderhalf jaar op honderdvijftig, inclusief grote spelers als Van den Assem en Orangebag.nl. We hebben nu drie goede seizoenen gehad, waarin de omzet is gestegen, het aantal klanten is gegroeid, de collectie is uitgebreid en de naam bekender geworden.”

In november 2015 nam Beer & Cheese een derde merk op in het pakket, het Deense Angulus. Kroon: “Ik zag dat Angulus trending topic was tijdens de Ciff (de mode-vakbeurs in Kopenhagen, red.). Als het in Denemarken zo populair was, zou het ook al wel in Nederland verkrijgbaar zijn, dacht ik. Toch besloten we te informeren of dat zo was en zo niet, of ze geïnteresseerd waren in vertegenwoordiging op de Nederlandse markt.”

Lees het volledige interview in Schoenvisie 5, die op 8 juli 2016 verschijnt.


Sluit nu een Schoenvisie Totaal Jaarabonnement af en ontvang 9 keer per jaar het blad met interviews, achtergronden en marktcijfers uit de schoenenbranche, plus onbeperkt toegang tot alle artikelen op onze website. Ook ontvang je twee keer per jaar de kleurkaarten, speciaal voor onze abonnees samengesteld door onze trendwatchers, en krijg je korting op evenementen als de Trenddag.

Heb je geen abonnement? Bekijk hier de mogelijkheden.

bestellen